Dificila sarcină de stopa influenţa germanilor pe sectorul premium îi revine sedanului S40 ce va fi construit pe o platformă nouă, utilizată în prezent de Ford (pentru noul Focus) şi Mazda (pentru viitorul Mazda 3).
Din datele prezentate de Volvo, a treia generaţie S40 va adopta o estetică aproape similară viitorului sedan S60 şi versiunii crossover XC50, un SUV compact pregătit pentru anul 2009.
Ca urmare a creşterii puternice în dimensiuni (lungime de 4,6 metri) viitorul sedan va sări două locuri în ierarhia Volvo, cel ocupat de actualul S40 şi berlina de clasă medie S60 (4.58 metri lungime).
Exteriorul nu va fi o surpriză, el respectând tipicul mărcii suedeze. Totuşi, designul va fi mai puţin conservator şi mai aproape de ceea ce vor la ora actuală europenii. Chiar dacă stilistica va juca un rol esenţial, fabricantul scandinav se bazează pe două mari calităţi ale maşinilor sale: siguranţă şi fiabilitate.
S40 este, conform unor surse interne companiei suedeze, primul vehicul premium ce va întruni toate condiţiile unui automobil modern adaptat la standardele oricărei pieţe din lume. Actualmente nu se cunosc alte detalii, dar oficiali din cadrul departamentului de dezvoltare afirmă că noul Volvo S40 ar trebui să debuteze cel mai târziu în aprilie 2010.