Salonul Auto de la Detroit, cunoscut la el acasă sub denumirea North American International Auto Show (NAIAS), este cel mai important eveniment de acest gen din America de Nord.
Ediţia din acest an a debutat duminică, 11 ianuarie 2009, presa fiind ca de obicei prima invitată să ia pulsul unui eveniment aflat sub semnul crizei economice.
Pentru prima oară în istoria de 102 ani a salonului nord-american, o serie de constructori auto cu renume au refuzat să se prezinte la eveniment, motivele fiind lesne de înţeles. Ferrari, Land Rover, Nissan, Rolls Royce şi Suzuki vor lipsi de la primul mare eveniment al anului.
Pe de altă parte, numărul premierelor mondiale este mai mic decât în anii anteriori, iar companiile auto nu au mai fost dispuse să cheltuie sume importante în standurile de expoziţie.
Salonul Auto de la Detroit are loc într-una dintre cele mai dificile perioade cu care s-a confruntat vreodată industria auto din SUA. Giganţii General Motors, Ford şi Chrysler au fost la un pas de a se prăbuşi, situaţie care ar fi generat o creştere masivă a şomajului, ştiut fiind faptul că cele trei grupuri auto asigură 10% din locurile de muncă pe teritoriul Statelor Unite.
Premiere mai puţine
Noutăţile de anul acesta sunt mai puţine dacă le raportăm la ediţiile precedente. Însă cei care au ales să fie prezenţi la Detroit vor dezvălui cel puţin o noutate absolută, ceea mai spală din „păcatele” evenimentului.
Doar 40 de premiere mondiale vor fi prezentate, din care 33 sunt modele de serie, iar 7 sunt concepte.
În rândul prototipurilor, cel mai aşteptat debut este cel al versiunii de studiu S60 Sports Sedan Concept. Lista mai include nume ca Subaru Legacy Concept, Toyota FT-EV, Kia Soulster Concept şi gama de modele ecologice Mercedes BlueZero.
Cât priveşte automobilele de serie, Salonul Auto de la Detroit va fi martorul unor debuturi importante şi totodată interesante: noul Honda Insight şi noul Toyota Prius, viitori rivali în categoria maşinilor ecologice, vor avea premiera în aceeaşi zi.
Deşi pe buzele tuturor stă cuvântul ecologie, la Detroit maşinile sportive domină seria lansărilor din acest an: Audi S5 Cabrio, Audi R8 V10, Bentley Continental GT Speed, BMW Z4 Roadster, Fisker Karma Sports Sedan, Ford Shelby GT500, Jaguar XF R, Maserati Quattroporte GT S, Subaru Impreza WRX 2009.
Printre modelele mai „domestice” se vor remarca superbul Buick LaCrosse, noul crossover Cadillac SRX şi Lexus HS 250h. Producătorul britanic Mini aduce noua sa generaţie cabrio, în timp ce Saab se prezintă cu o ediţie exclusivă pentru sedanul 9-5.
Surprizele de la Detroit
Pe lângă noutăţile cunoscute există şi câteva surprize. În primul rând este vorba de conceptul Sportback care prefigurează viitorul Audi A7, studiul Bluesport Concept un roadster sub sigla Volkswagen dar şi hibridul Cadillac dezvoltat pe baza lui Chevrolet Volt. Poate cea mai importantă premieră de la Detroit care a eclipsat apariţia tuturor noilor modele, este mult aşteptatul vehicul de clasă medie Mercedes E-Klasse, model programat să debuteze în luna martie la Geneva. Organizatorii susţin că vor fi expuse 750 de automobile la standurile celor 48 de producători.
Publicul şi Presa
Aproximativ 7.000 de jurnalişti sunt aşteptaţi la Detroit, pentru trei zile de prezentări 11 -13 ianuarie. Publicul va avea acces abia din 17 ianuarie şi până pe 25 ianuarie. Sunt aşteptaţi în jur de 700.000 de vizitatori. Preţul unui bilet este de 6 dolari pentru copii şi bătrâni şi de 12 dolari pentru adulţi. Salonul Auto de la Detroit aduce încasări de o jumătate de miliard de dolari.
Noi
Monitorul de Suceava va prezenta începând de astăzi toate noutăţile ce vor marca evenimentul de la Detroit, alături de fotografii oficiale, informaţii complete despre concepte şi noile modele, dar şi declaraţii la cald ale unor oficiali prezenţi la faţa locului.