Lecţia pentru industria auto americană arată că nu este obligatorie folosirea tehnologiei de ultimă oră pentru a obţine profit pe o piaţă foarte competitivă, fiind necesară o maşină ieftină, sigură şi atractivă pentru cumpărător. Dacia produce automobile ieftine, cu o marjă de profit considerabilă, ale căror manevrabilitate şi inginerie, mai puţin însă aspectul exterior, sunt apropiate standardelor ultimelor modele ale grupului francez Renault, proprietarul Dacia, scrie The Globe and Mail.
Potrivit companiilor specializate în cercetarea pieţei auto, după ani în care constructorii au pus accentul pe confortul pasagerilor şi tehnologii de ultimă oră, cel mai ridicat potenţial de creştere va fi înregistrat în perioada următoare pe segmentul maşinilor ieftine.
Chiar şi Toyota sau Fiat încearcă să profite de posibilităţile oferite de acest segment de piaţă.
Renault şi-a asumat un risc la preluarea pachetului majoritar la uzina Dacia, în 1999, însă a decis să transforme compania românească într-un centru auto pentru Europa Centrală şi de Est.
Modelul Logan a fost lansat în 2004, iar succesul său a surprins pe toată lumea, inclusiv conducerea Renault.
Potrivit unui raport din 2005 al Deutsche Bank, citat de săptămânalul britanic The Economist, costurile de producţie ale Logan sunt aproximativ la jumătate faţă de modelele compacte din Europa.
În urmă cu doi ani au fost vândute 164.000 de Dacia Logan, iar în 2007 totalul a urcat la 230.000 de unităţi, 9% din vânzările grupului Renault.
În 2009, capacitatea uzinei din România ar urma să crească la circa 400.000 de unităţi, potrivit lui Carlos Ghosn, preşedintele Renault, chiar dacă activitatea a fost întreruptă pentru două săptămâni în noiembrie, ca urmare a crizei creditelor.
Loganul este asamblat, în prezent, în alte şapte state, inclusiv Iran şi Brazilia.
Inspiraţi de succesul Dacia, mai mulţi mari producători auto, inclusiv Fiat, plănuiesc strategii similare.
"Vreau să devenim un important actor pe piaţa maşinilor ieftine", a precizat directorul executiv al Fiat, Sergio Marchionne, pentru publicaţia Automotive News Europe.
Potrivit companiei de cercetare a pieţei auto R.L. Polk, vânzările de maşini cu preţuri mai mici de 14.000 de dolari vor avansa cu 70% în următorii nouă ani, peste media pieţei.
GM, Ford şi Chrysler nu sunt prezente pe segmentul autovehiculelor cu preţ redus, însă cer guvernului american credite cu dobândă scăzută pentru a produce maşini cu dimensiuni mici şi consum scăzut, folosind tehnologii moderne ca bateriile Lithiu-ion.
Totuşi, conducerea celor trei grupuri auto ar putea lua în considerare, având în vedere succesul Dacia, producerea de maşini simple cu cost scăzut, consideră The Globe and Mail.