Noua generaţie, cea de a doua, va ataca modele renumite precum Opel Astra, Renault Megane sau Volkswagen Golf, se diferenţiază de prima serie - aflată încă în vânzare, prin aspectul exteriorului şi interiorului care împrumută numeroase elemente de la Mazda6. Cât priveşte partea tehnică, unele componente au fost păstrate pe fişa tehnică, acestea dovedindu-şi calitatea în exploatare, motiv pentru care inginerii au fost scutiţi de o muncă în plus. Spre exemplu, de la modelul lansat în 2003 au fost preluate suspensiile faţă şi motorizările pe benzină 1,6 litri - 105 cai putere, respectiv 2,0 litri - 150 cai putere şi dieselul 1,6 CRTD, ce produce 109 cai putere. Noi în gama propulsoarelor sunt unităţile diesel de 150 şi 185 de cai putere, cu un consum mediu declarat de 5,6 l/100 km respectiv 5,4 l/100 km. Ambele versiuni diesel disponibile şi pe Mazda6 au o cilindree de 2.200 cmc. Ca urmare a optimizărilor aplicate la blocul motor noua Mazda 3 echipată cu propulsorul 1,6 CRTD necesită în medie doar 4,5 litri la 100 de kilometri, cu 0,3 litri la sută mai puţin decât la modelul curent. Acest motor îndeplineşte normele Euro 5 care vor intra în vigoare de la 1 octombrie 2009. Mazda oferă la partea de transmisie cutii de viteze manuale cu cinci sau şase trepte şi automată cu cinci rapoarte.
Noul hatchback va fi lansat în martie 2009 şi va avea ca dotări standard o pleiadă de sisteme de siguranţă ceea ce va conferi pasagerilor un sentiment de încredere şi confort psihic. Lista conţine abrevieri cu rezonanţă ca ABS, EBD, TCS. Mazda 3 mai beneficiază de şase airbag-uri, farurile adaptive bi-xenon şi sistemele Emergency Stop Signal si Rear Vehicle Monitoring. Mazda a comercializat până în prezent peste 1,8 milioane de unităţi din gama Mazda3, fiind cel mai de succes automobil al constructorului nipon.