Mazda va aduce un suflu nou în clasa C. Cel puţin asta cred oficialii Mazda, care încep să deschidă un subiect până acum evitat cu multă eleganţă. Clădită pe filozofia Zoom-zoom şi puternic influenţată de ultimele Mazda2 şi Mazda6, viitorul model compact Mazda3 este anunţat ca un triumf al progresului din toate punctele de vedere.
Estetica va păstra accentul agresiv şi stilul filant al ultimului model Mazda6, interiorul aduce schimbări calitative de proporţii. La întrebarea cum va arăta noua generaţie, un purtător de cuvânt a răspuns foarte scurt: „mai bine ca niciodată!”
Viitoarea generaţie este prevăzută să apară în 2009, cu un bagaj consistent de noutăţi. Comparativ cu actuala serie vor fi aduse îmbunătăţiri la partea de propulsie, tren rulant şi securitatea pasagerilor. Versiunea 2009 va utiliza platforma globală C1 a modelului Ford Focus, de dimensiuni ceva mai generoase decât în prezent, asigurând creşterea valorică a lăţimii şi lungimii. Franz Von Holzhausen spune că noua versiune va fi construită pe linia progresivă a noului limbaj de design, dar va împrumuta şi din banca de gene a unor concepte ravisante şi unice în universul auto. „Va avea o identitate nouă, foarte bine definită, cu o estetică deopotrivă expresivă şi dinamică”, afirmă Holzhausen. Declaraţia sa vine să confirme afirmaţiile lansate în urmă cu o lună, dar neconfirmate oficial, care vorbeau despre influenţa conceptelor Nagare şi Ryuga de la care Mazda3 va „prelua unele frânturi”.
Viitoarea compactă va apela la imaginea unui vehicul rasat, cu serioase valenţe sportive şi performanţe provenite de la motoare cu parametri de funcţionare optimizaţi. Motorizarea de bază va rămâne unitatea pe benzină de 1.4 litri, iar agregatele de 2.0 şi 2.3 litri vor avea puteri sporite cu până la 30 de cai putere şi tehnologie de injecţie directă. Propulsoarele diesel de 1.6 şi 2.0 litri, fructul colaborării cu francezii de la PSA (Peugeot-Citroen), se vor alinia viitoarelor norme de poluare şi se vor evidenţia prin autonomie de drum superioară.