Mazda a mizat dintotdeauna pe echilibru. Este o calitate naturală inoculată în automobilele mărcii japoneze. Aşa se explică şi faptul că la o Mazda nu vei găsi niciodată dezacorduri între design, calitate, sau tehnologie. Sunt oferite în egală măsură în pachetul „standard” ca semn de respect faţă de client. Politica va continua să fie onorată în viitor şi de noul Mazda 3. Acesta va încorpora noul limbaj promovat de Mazda6 şi Mazda2, ce se bazează pe funcţionalitate şi stil unic. Viitoarea generaţie va juca un rol decisiv, producătorul asiatic având şanse ca în următorii patru ani să detroneze Nissan aflat pe locul 3 în topul constructorilor japonezi de automobile, date fiind creşterea fulminantă a vânzărilor în primul semestru din 2008. Potrivit mai multor surse din interior care au dorit să rămână anonime susţin că munca la noua generaţie Mazda 3 s-a încheiat de ceva timp însă oficialii nu s-au decis asupra datei şi locului unde compacta japoneză va debuta oficial. Locaţiile nu pot fi decât trei Paris (octombrie 2008) Los Angeles (noiembrie 2008) sau Geneva (martie 2009). Din punct de vedere stilistic niponii spun că între actualul şi viitorul model doar emblema de pe calandru va mai fi aceeaşi. Designul noului Mazda3 va prelua frânturi din conceptul Nagare şi se va inspira din liniile progresive ale prototipului Ryuga. Exteriorul va contribui esenţial la redefinirea identităţii modelului din segmentul C, acesta apelând la imaginea unui vehicul rasat cu serioase valenţe sportive. Următoarea generaţie va fi caracterizată de o dinamică mai bună a motoarelor, o estetică a exteriorului atent elaborată în timp ce designul habitaclului va fi modelat în stilul sedanului Mazda6, partea din faţă fiind „construită în jurul şoferului”. În ce direcţie va evolua şi cum se va raporta viitorea compactă japoneză vom afla cel mai probabil în toamna acestui an, urmând ca noul Mazda3 să ajungă la concesionari abia în primăvara lui 2009. Din informaţiile deţinute până la această oră ştim că vor fi oferite ca şi până acum două versiuni de caroserie sedan şi sport-compactă cu cinci uşi. Gama de motorizări va consta din unităţi pe benzină de 1.5 şi 2.5 litri la care se aduagă şi două agregate diesel de 1.6 şi 2.0 litri.