Gigantul american General Motors răspunde prezent la cea mai interesantă provocare din istoria industriei auto. Cine şi cum produce cel mai ieftin automobil?
General Motors are deja planul şi capitalul necesar pentru a dezvolta o maşină de buget. Inspiraţi de reuşita unui fabricant asiatic, oficialii americani se lansează în lupta pentru un loc cât mai onorant în segmentul low-cost.
Lansarea modelului indian Tata Nano, cel mai ieftin din lume, a întors industria auto pe dos, un model de numai 2.800 de dolari fiind o ameninţare serioasă la adresa multor producători cu o vastă experienţă. „Dacă ei au reuşit să o facă, de ce n-am fi şi noi acolo” au spus americanii, vizibil jenaţi de realizarea indienilor.
Cu o experienţă bogată - care până la urmă s-a dovedit a fi păguboasă, în dezvoltarea de motoare gurmande, amplasate de vehicule mastodont, intenţia General Motors aduce mai degrabă cu un banc.
Sunt ei oare pregătiţi? Noul proiect pornit de General Motors are ca termen limită anul 2011, moment în care maşina ieftină va intra în producţia de serie. Viitorul vehicul este realizat în colaborare cu producătorii chinezi SAIC şi Wuling Automobile, unul dintre aceştia urmând să asigure şi operaţiunile de asamblare.
La fel ca şi modelul indian, vehiculul low-cost dezvoltat de GM va fi pus în mişcare de un propulsor de mic litraj, cu doi sau trei cilindri. Şefii concernului american pot opta între o platformă globală derivată din actualul Chevrolet Spark/Matiz sau o platformă dezvoltată integral în China, ceea ce ar mai salva din cheltuieli.
Modelul GM de 2.800 de dolari va fi destinat doar pieţelor din China şi India, spun oficialii companiei. Însă cum Tata Nano - model a cărui producţie a început săptămâna trecută, va fi distribuit şi în Europa, cu siguranţă că General Motors nu va sta cu braţele încrucişate.