Paşapoartele vor putea fi ridicate de la orice serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa acestor documente, respectiv de la orice reprezentanţă diplomatică a României în străinătate, existând şi posibilitatea de a fi expediate la domiciliul solicitanţilor, conform unui proiect de HG.
Noile prevederi sunt prevăzute în proiectul Hotărârii Guvernului pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, aprobate prin HG nr. 94/2006.
Proiectul de HG a fost lansat în dezbatere publică joi, pentru 10 zile, de Ministerul Afacerilor Interne.
Acest proiect dă cetăţenilor posibilitatea de a opta pentru ridicarea paşaportului de la orice serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple, respectiv de la orice reprezentanţă diplomatică a României în străinătate, indiferent de locul depunerii cererii de eliberare a documentului de călătorie.
Mai mult, iniţiativa legislativă conferă posibilitatea ca, în funcţie de opţiunea solicitanţilor, paşaportul simplu electronic să fie expediat la domiciliul titularului, sau după caz, la cel al persoanei care a formulat cererea, sub condiţia ca aceştia să suporte cheltuielile de expediţie aferente.
Proiectul supus dezbaterii publice propune şi eliminarea fotocopiilor de pe documente, acest lucru nemaifiind necesar ca urmare a faptului că originalele acestor acte vor fi scanate în momentul depunerii cererii de către cetăţean, precizează iniţiatorii.
Un alt element de noutate, menit a facilita emiterea paşaportului simplu electronic în cazul copiilor ce nu au împlinit vârsta de 14 ani, este acceptarea şi a duplicatelor de pe procurile speciale sau declaraţiile privind acordul celuilalt părinte referitor la eliberarea documentului de călătorie pentru minor, arată MAI.
Această prevedere va fi aplicabilă procurilor sau declaraţiilor celuilalt părinte, autentificate și eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013. Documentele eliberate anterior (în original) vor putea fi folosite în continuare, pe întreaga lor perioadă de valabilitate, această prevedere urmărind a nu crea disconfort cetăţenilor, prin instituirea obligaţiei de a obţine din nou documentele, de această dată după noua procedură, mai precizează MAI.