Peste 6.000 de elevi din 506 de şcoli aflate în judeţele Călăraşi, Cluj, Iaşi, Sibiu şi Mehedinţi s-au "împrietenit" cu matematica şi ştiinţele, în cadrul unui proiect unic în România, potrivit iniţiatorilor, derulat pe parcursul a trei ani.
Peste 500 de profesori au intrat, în urmă cu trei ani, în proiectul cu fonduri europene MaST (matematică şi ştiinţe), ce are ca scop creşterea interesului elevilor faţă de studiul ştiinţelor, orele acestor discipline fiind considerate neatractive de către majoritatea şcolarilor.
Astfel, elevii au fost cooptaţi în acest proiect, în care, prin ateliere de inovare şi creativitate organizate în afara orelor de curs, au reuşit să înţeleagă matematica, fizica, chimia, biologia şi tehnologia informaţională, raportate la lumea înconjurătoare.
Iniţiatorul proiectului este Inspectoratul Şcolar Călăraşi, prin profesorul Klaus Nicolae Micescu, care, împreună cu inspectoratele şcolare din Cluj, Iaşi, Sibiu şi Mehedinţi, dar şi cu sprijinul Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), al Asociaţiei pentru educaţie şi ştiinţă "Hermann Oberth" din Bucureşti şi al Centrului de Didactica Ştiinţelor Naturii al Şcolii Pedagogice Superioare din Klagenfurt - Austria, au reuşit să arate elevilor o altă faţă a ştiinţelor pentru care ei manifestau, până atunci, un interes scăzut.
Tot în cadrul proiectului a fost elaborat un ghid al atelierelor de inovare şi creativitate MaST, în care sunt prezentate modelele prin care elevii au reuşit să înţeleagă mai bine ştiinţele.
Printre proiectele elaborate de elevi, împreună cu profesorii, în cadrul atelierelor se numără unul dedicat energiei "curate", "Şcoala verde" - care se referă la utilizări practice ale fizicii, chimiei şi biologiei în satul românesc -, "Sono MaST" - care presupune găsirea unor soluţii optime pentru îmbunătăţirea acusticii sălii de sport, folosind materiale accesibile, şi determinarea cantităţii de praf din aerul sălilor de clasă.
În cadrul proiectului au fost iniţiate 300 de ateliere de inovare şi creativitate, iar 150 de unităţi de învăţământ au primit titlul de şcoală MaST Top.
Pornind de la rezultatele obţinute în proiect, reprezentanţii celor cinci judeţe au întocmit unb manifest intitulat "Învăţ MaST în atelierele de inovare şi creativitate", prin care cer Ministerului Educaţiei introducerea acestor ateliere în programa şcolară naţională.
"Vorbim despre o experienţă unică în sistemul de învăţământ românesc, respectiv realizarea acestor ateliere de inovare şi creativitate MaST, respectiv Şcoala MaST Top, în care peste 6.000 de elevi au acceptat să vină, peste programul de la clasă, pentru a învăţa matematică, fizică, chimie raportate la mediul înconjurător", a explicat profesorul Klaus Nicolae Micescu.
Potrivit profesorului Micescu, aceste modele trebuie aplicate încă din clasa I, şi nu în liceu. "Nu trebuie să stăm 12 ani să facem cu tabla şi creta matematică, fizică şi chimie, care oricum nu sunt pe înţelesul copiilor şi nici plăcute de către ei, ci trebuie să organizăm ateliere în care aceste discipline să fie predate mai prietenos. În opinia mea, ideea de a lucra după manuale este depăşită", consideră acesta.