Peste 51.000 de apeluri au fost înregistrate la Telefonul Copilului, în primele şase luni ale anului, în această perioadă constatându-se o creştere cu 23,21 la sută a cazurilor de abuz, iar în 2.596 de situaţii a fost necesară intervenţia autorităţilor, se arată într-un comunicat remis MEDIAFAX.
Asociaţia Telefonul Copilului informează că, în prima jumătate a acestui an, au fost înregistrate 51.059 de apeluri la numărul 116 111, iar dintre acestea, au fost identificate 2.569 de cazuri care au necesitat şi intervenţia instituţiilor abilitate, pe lângă consilierea şi monitorizarea continuă a specialiştilor organizaţiei neguvernamentale.
"Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2012, baza de date a Asociaţiei Telefonul Copilului arată o creştere de 23,21 la sută a numărului cazurilor de abuz asupra copilului semnalate", se arată în comunicatul transmis agenţiei MEDIAFAX.
Potrivit sursei citate, cifrele din primele şase luni sunt îngrijorătoare, fiind semnalate 1.154 de cazuri de abuz asupra copilului şi violenţă în familie, cele mai grave forme de abuz fiind: molestarea fizică (33,80 la sută), neglijarea (22,01 la sută) şi abuzul emoţional (9,62 la sută).
O creştere îngrijorătoare a fost înregistrată şi în cazul numărului de cazuri de abuz sexual asupra copilului, exploatare prin muncă, cerşetorie şi trafic de minori a înregistrat, în total fiind semnalate 134 de astfel de situaţii, cu 42,55 la sută mai multe decât în aceeaşi perioadă a anului trecut.
În 15,34 la sută din apelurile înregistrate la 116 111, părinţii au solicitat consiliere juridică pentru încredinţarea copilului, alocaţii şi indemnizaţii, pensia alimentară, menţinerea legăturilor personale, dreptul la vizită al părintelui care nu a obţinut încredinţarea copilului, ordonanţa preşedinţială, părăsirea ţării cu un minor, înregistrarea tardivă a naşterii, precum şi drepturile copilului.
Mediul cel mai frecvent raportat în ceea ce priveşte cazurile înregistrate la 116 111 este cel rural (38.03 la sută), alte 37,02 la sută dintre situaţii fiind din urban iar în aproape un sfert dintre apeluri a fost solicitată confidenţialitatea.
Cele mai multe cazuri au fost înregistrate din regiunea Muntenia
"Cele mai multe cazuri au fost înregistrate din regiunea Muntenia (21,87 la sută), urmată de Moldova (14,91 la sută), Transilvania (11,64 la sută), Bucureşti (11,60 la sută), Oltenia (11,25 la sută), Dobrogea (4,95 la sută), Banat (3,62 la sută), necunoscut (20,16 la sută). În ceea ce priveşte repartizarea pe judeţe, cele mai multe cazuri au fost înregistrate din judeţele Buzău, Constanţa, Iaşi, Teleorman, Olt, Vrancea, Vâlcea, Prahova, iar cele mai puţine au fost sesizate din judeţele Sălaj, Harghita, Tulcea, Alba, Covasna, Satu Mare, Bihor, Bistriţa-Năsăud", se arată în comunicatul transmis agenţiei MEDIAFAX.
Problemelor de ordin psihologic, nevoia de comunicare, neînţelegerile cu părinţii sau relaţia deficitară copil sunt principalele motive pentru care copiii sau părinţii au apelat la numărul gratuit 116 111.
"Conform datelor centralizate de Asociaţia Telefonul Copilului la nivelul serviciului 116 111: depresia, tulburările de comportament, gândurile suicidale, automutilarea totalizează 30,27 la sută din numărul apelurilor copiilor, principalele cauze identificate pe parcursul consilierii fiind lipsa părinţilor (părinţi plecaţi în străinătate), neînţelegeri cu părinţii, abuzul fizic şi neglijarea în familie, decesul părinţilor, probleme sentimentale şi «bullying», fenomen existent atât în mediul şcolar, cât şi în mediul online. Fenomenul bullying este reprezentat de agresiunea verbală, fizică, emoţională, intimidarea, ameninţarea asupra unui copil, fenomen care nu este recunoscut în mediul şcolar, aşadar şi soluţiile anti-bullying sunt ignorate", se arată în comunicat.
Potrivit sursei citate, dependenţa digitală reprezintă un alt fenomen în creştere în rândul copiilor, în 12,51 la sută din numărul total al apelurilor copiilor, tulburările de comportament având drept cauză şi dependenţa de dispozitive digitale precum: smartphone, iPad, jocuri virtuale.
La începutul apelului telefonic, 26,08 la sută dintre copii simţeau tristeţe şi singurătate, 16,21 la sută frică şi anxietate, 11,08 la sută apăsare, 7,57 la sută frustrare şi depresie.
Număr tot mai mare al copiilor vulnerabili
"Tristeţea şi singurătatea au fost identificate la copiii care au apelat 116 111 din nevoia de comunicare, în timp ce frustrarea şi depresia s-au manifestat la cei care nu aveau o relaţie bună cu părinţii, iar frica s-a manifestat în cazurile de abuz şi violenţă domestică", se mai arată în comunicat.
"Ceea ce este îngrijorător este faptul că există tot mai mulţi copii în România privaţi de adăpost, hrană şi educaţie, iar acest fapt ne este prezentat în fiecare zi la celălalt capăt al firului. Aşadar, numărul tot mai mare al copiilor vulnerabili cu care comunicăm la telefonul copilului reprezintă un fenomen pe care îl aducem cu transparenţă în atenţia familiilor şi a instituţiilor statului, care trebuie să facă din asigurarea îndeplinirii drepturilor copilului o prioritate. Eşecul în protejarea copiilor faţă de nenumărate ameninţări la care sunt expuşi mereu va avea un impact negativ major asupra dezvoltării lor şi a societăţii în viitor", precizează directorul executiv de la Asociaţia Telefonul Copilului, Cătălina Florea.