Ministrul Educaţiei spune că din toamnă se va modifica legea prin care se decontează naveta elevilor, măsura fiind luată după ce s-a constatat că pe acelaşi număr de kilometri unii transportatori au tarife de 12 ori mai mari decât alţii, MEN plătind în total 180 milioane lei pentru naveta elevilor.
Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a declarat, joi, în localitatea prahoveană Brazi, că ministerul are "probleme" în ceea ce priveşte transportul elevilor care fac naveta, în sensul în care la o analiză privind costurile pentru naveta elevilor s-a constatat că unii transportatori percep pentru aceeaşi distanţă tarife de 12 ori mai mari decât alţii, transmite corespondentul MEDIAFAX.
"Avem probleme cu transportul elevilor, nu doar cu transportul pentru ciclurile mici de învăţământ, dar şi cu transportul elevilor către liceu. Ieri (n.r. - miercuri) am afişat pe site-ul ministerului o informare vizavi de costurile pe care noi acum le suportăm cu transportul elevilor care fac naveta şi avem situaţii în care pe aceeaşi distanţă de 25 de kilometri să spunem, un transportator percepe un tarif şi alt transportator percepe un tarif de 12 mai mare şi în felul acesta poate avem o explicaţie de ce nu ne ajung banii să acoperim naveta elevilor", a afirmat ministrul Educaţiei.
În acest context, Remus Pricopie a precizat că Legea educaţiei "a fost scrisă cu generozitate", în sensul în care acest act normativ nu prevede o plafonare a tarifelor practicate de transportatori pentru naveta elevilor, iar din punct de vedere legal ministerul este obligat să deconteze aceste tarife.
Ministrul a mai spus că, începând din toamnă, legea va fi modificată, astfel încât deconturile pentru naveta elevilor să se facă în baza unei metodologii aprobate prin Hotărâre de Guvern
"Această metodologie să aibă în spate costurile standard şi decente pe diferite rute în fiecare judeţ, altfel vorbim de aruncat banii pe fereastră. Dacă am menţine ritmul acesta vorbim de aproximativ 180 de milioane de lei anual, asta în condiţiile în care nu cresc tarifele, pentru că dacă cresc…", a spus Pricopie.
Acesta a adăugat că în condiţiile în care se vorbeşte despre astfel de sume pentru transportul elevilor "este mult mai normal" ca Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) să încerce să găsească şi alte soluţii pentru a asigura transportul elevilor, una dintre acestea fiind achiziţionarea de microbuze.
Potrivit lui Pricopie, naveta elevilor nu poate fi înlocuită peste tot cu microbuze şcolare, dar în unele locuri acest lucru este posibil, iar un calcul făcut în baza unei evaluări realizate la nivelul fiecărui inspectorat şcolar judeţean arată că ar fi nevoie de aproximativ 800 de microbuze şcolare.
"Nu poţi să excluzi naveta elevilor şi să o înlocuieşti cu transportul cu microbuzele pentru că nu poţi să faci acest lucru peste tot, dar noi am făcut o cercetare la nivelul fiecărui inspectorat şcolar. Din această evaluare am avea nevoie de aproximativ 800 de microbuze (…). Am prezentat Guvernului aceste date, iar acum investigăm posibilităţile tehnice şi financiare de a achiziţiona 800 de microbuze. Nu s-a luat o decizie privind modul în care vom proceda şi cred că într-o săptămână, două vom avea o soluţie", a spus Remus Pricopie.
Întrebat de problema legată de asigurarea şoferilor care să conducă aceste microbuze şcolare, ministrul Educaţiei a spus că aceasta "este cea mai mică problemă în raport cu achiziţia în sine care este mult mai complicată", el spunând că unele localităţi pot asigura întreţinerea maşinilor, combustibil şi şofer în timp ce altele nu au bani la buget pentru aşa ceva, iar în aceste condiţii ministerul va încerca să găsească soluţii pentru fiecare caz.
Ministrul Educaţiei a participat, joi, la deschiderea unei şcoli în comuna prahoveană Brazi, clădirea fiind ridicată din fonduri de la bugetul local.
În mai, elevii din mai multe judeţe au făcut grevă japoneză, reclamând că nu le-au fost decontaţi banii de navetă.
În 30 mai, Ministerul Educaţiei a anunţat că 50 milioane de lei au fost deblocaţi pentru plata sumelor restante la decontarea transportului elevilor. O primă tranşă de 30 de milioane de lei pentru acoperirea cheltuielilor de transport al elevilor fusese deblocată anterior.