Peste 238 de milioane de lei au fost colectaţi din timbrul de mediu şi din vechea taxă auto, de la începutul anului până la 30 aprilie, iar restituirile vechii taxe au totalizat peste 184 de milioane de lei în aceeaşi perioadă, potrivit datelor furnizate de Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM).
De la începutul anului şi până la sfârşitul lunii aprilie, încasările din taxa de primă înmatriculare şi din timbrul de mediu, care a înlocuit această taxă de la 15 martie, au totalizat 238.650.196 de lei.
În aceeaşi perioadă, restituirile de sume reprezentând vechea taxă către cei care au obţinut hotărâri judecătoreşti definitive în acest sens au ajuns la 184.130.048 de lei.
Pentru tot anul 2013, se estimează încasări de 700 de milioane de lei din timbrul de mediu şi restituiri de aproximativ 400 de milioane de lei, potrivit reprezentanţilor AFM. Suma care ar urma să ajungă la Fondul pentru Mediu din timbru este estimată, tot pentru anul acesta, la 365,2 milioane lei.
La 15 aprilie, preşedintele AFM Adrian Gearâp, declara că încasările din taxa auto şi timbrul de mediu pe primul trimestru din 2013 se ridicau la 132 de milioane de lei, din care încasările din timbru erau de aproximativ 65 de milioane de lei.
În primul trimestru al acestui an, au fost înmatriculate 11.233 de autoturisme noi, cu aproape 20 la sută (19,56 la sută) mai puţine decât în perioada similară a anului trecut, însă, în luna aprilie, au fost înmatriculate 5.242 de autoturisme noi, faţă de 4.307, în aprilie anul trecut, conform datelor disponibile pe site-ul Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) a Poliţiei Române. Astfel, în prezent numărul autoturismelor noi înmatriculate anul acesta se ridică la 16.475, cu 9,83 la sută mai puţin decât în primele patru luni din 2012.
În schimb, a crescut numărul înmatriculărilor de maşini second hand, cu peste 50 la sută, ajungând la 70.273, în 2013, până la 30 aprilie, faţă de 46.622, în primele patru luni din 2012.
De la 15 martie, Guvernul a înlocuit taxa auto cu timbrul de mediu, iar noua formulă de calcul a condus la o creştere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro, pe principiul că maşinile vechi au o durată scurtă de funcţionare şi, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
Timbrul de mediu se plăteşte o singură dată la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere a titlului de proprietate, atât în cazul maşinilor noi, cât şi al celor second hand, pentru care nu a fost plătită fosta taxă auto.