Instrumentele digitale în şcoli trebuie introduse gradual, iar cadrele didactice, care pot să aibă între 24 şi 62 de ani, trebuie pregătite pentru această schimbare, altfel există riscul ca noul sistem să fie rejectat, să apară o inerţie, a declarat luni ministrul Educaţiei, Remus Pricopie.
"Trebuie să ne ocupăm şi de investiţia în cadrele didactice, pentru că să nu uităm că dacă în rândul copiilor disponibilitatea pentru accesarea acestor instrumente digitale este mare, în rândul cadrelor didactice vorbim de profesori care pot să aibă între 24 şi 62 de ani, prin urmare s-ar putea ca această schimbare să producă o anumită reacţie, cel puţin din partea unor anumite cadre didactice", a declarat pentru MEDIAFAX ministrul Educaţiei.
Pricopie a subliniat că investiţia în cadre didactice prin pregătirea corespunzătoare acolo unde este nevoie ca aceste noi tehnologii să fie utilizate în clasă este esenţială.
"Repet, dacă nu facem acest lucru şi dacă nu gradualizăm introducerea acestor noi metode, sistemul, sau cel puţin în anumite cazuri, ele vor fi rejectate", a adăugat ministrul Educaţiei.
Întrebat cât de mare este procentul cadrelor didactice necalificate, ministrul Educaţiei a spus că acesta este mic în comparaţie cu situaţia din urmă cu zece ani.
"Procentul suplinitorilor, în sens de persoane necalificate, este destul de mic astăzi în comparaţie cu ce aveam acum zece ani, pentru că au fost multe fonduri investite în acest sens, inclusiv prin proiecte cu Banca Mondială, şi atunci numărul necalificaţilor a scăzut. Proiectele de recalificare pe care ministerul le-a promovat în ultimii ani au dus la rezultate destul de bune", a precizat Pricopie.
Ministrul a subliniat că există riscul respingerii utilizării instrumentelor digitale în şcoli, de aceea, atunci când se vor definitiva aceste proiecte, acestea trebuie dezbătute.
"Există riscul respingerii, respectiv al inerţiei, tocmai de aceea cred că toate aceste lucruri, în momentul în care vor prinde o formă - pentru că există o fază de laborator în care oameni din minister, specialiştii şi aşa mai departe definesc un prim draft -, în momentul în care această primă formă a proiectelor despre care vorbesc este definitivată, ea trebuie discutată, dezbătută", a precizat Pricopie.
Ministrul a spus că în acest sens se vor introduce instrumentele digitale în şcoli mai întâi ca o etapă de experimentare, dar care va cuprinde o arie mare.
"Pilotul nu se face pe două clase, pilotul se face pe o arie mult mai mare, dacă vreţi este pregătirea pilotării, este prepilotare. În Polonia, de exemplu, acum, în anul acesta şcolar, se pilotează în aproximativ 300 de şcoli clasa digitală. E adevărat ei folosesc o altă metodă, au descentralizat totul, în sensul că ei au alocat bani şcolilor şi şcolile, după deciziile lor proprii, au construit o şcoală digitală. Poate să fie interesant şi acest lucru, dar eu cred că atunci când vorbeşti de milioane de copii, este greu să te aştepţi că o şcoală cu 300 de copii sau 500 de copii şi fără experţi în acest domeniu poate să definească un model performant. Deci eu cred că în momentul de faţă trebuie să plecăm de sus în jos, să aducem toate resursele de care avem nevoie pentru a defini această clasă digitală, pentru că, în fond, despre asta este vorba, după care să vezi cum reuşeşti la nivelul clasei s-o pilotezi, lăsând o zonă de dezvoltare la dispoziţia şcolii", a precizat Pricopie.