Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) solicită ministerelor Transporturilor şi Afacerilor Interne să corecteze actele normative privind atribuirea traseelor şi curselor de pasageri judeţene şi interjudeţene, ameninţând cu proteste în cazul în care nu se va întâmpla acest lucru.
Transportatorii susţin că, în prezent, transportul judeţean şi interjudeţean de pasageri este "paralizat de incompetenţă şi iresponsabilitate", potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX, miercuri seară, de FORT.
În opinia celor de la FORT, transportul rutier de pasageri din România se confruntă cu "cea mai mare criză din ultimii cinci ani, ca urmare a deciziei de suspendare a atribuirii traseelor şi curselor judeţene şi interudeţene".
În comunicatul FORT se arată că în toamna anului trecut, Ministerul Transporturilor (MT) şi Ministerul Administraţiei şi Internelor (MTI) au stabilit calendarul atribuirii, criteriile valabile pentru licitaţia electronică, precum şi punctajul oferit firmelor participante, în acest sens fiind emise o serie de acte normative, sub forma unor ordine de ministru.
Reprezentanţii FORT subliniază că, la şedinţele de dialog social în care au fost dezbătute ordinele în baza cărora urma să aiba loc licitaţia electronică, au atras atenţia şi au încercat să modifice "prevederile neprincipiale şi fără bază legală, însă, din orgoliu şi neprofesionalism, factorii responsabili din cele două ministere au insistat în a promova actele normative fără a ţine cont de amendamente".
Transportatorii mai susţin că, pentru a se pregăti de licitaţie şi a răspunde cerinţelor din criteriile de punctaj, agenţii economici din transportul de pasageri au făcut un efort investiţional la nivel naţional ce depăşeşte, conform estimărilor FORT, 300 de milioane de euro.
Astfel, arată sursa citată, firmele de profil au făcut leasing-uri şi credite bancare, omologări de tip, clasificări, instalări de aer condiţionat, recarosări, inspecţii tehnice periodice, depăşind multe alte "bariere" birocratice, însă instanţele din Galaţi şi Piteşti au suspendat aplicarea ordinelor respective.
"Extrem de grav este faptul că decizia instanţelor de judecată a fost cunoscută de reprezentanţii MAI şi MTI încă 18 decembrie 2012, fără însă ca cei responsabili să mişte vreun deget pentru a evita situaţia actuală", mai spun reprezentanţii FORT, în comunicatul citat.
În prezent, susţin transportatorii, investiţiile lor sunt "în aer", iar cei responsabili "aplică politica struţului, lăsând în ceaţă o întreagă industrie reprezentată de transportul rutier de pasageri", potrivit comunicatului.
În acest context, FORT solicită public ministerelor de resort "să corecteze urgent actele normative în speţă, reluând calendarul atribuirii în sistem electronic a traseelor şi curselor".
"În cazul în care situaţia nu va fi urgent corectată, transportatorii membrii FORT, ce reprezintă peste 75% din piaţa de transport, vor demara proteste la nivel naţional, ce se vor concretiza prin oprirea întregii activităţi de transport, inclusiv în autogări", se arată în încheierea comunicatului.
Reprezentanţii transportatorilor au precizat, pentru MEDIAFAX, că numărul companiilor de transport pasageri este de aproximativ 3.000, iar un protest al acestora ar avea efecte majore. "Peste 80 la sută dintre clienţii acestor firme, cel puţin pe transportul judeţean, sunt navetişti, care ar însemna că nu vor mai ajunge la serviciu", au mai spus aceştia.