Asociaţia Liberilor Profesionişti Indignaţi (ALPI) este o organizaţie non-profit care s-a înfiinţat în scopul asigurării unui mediu legislativ corect, concurenţial, echitabil şi transparent pentru toate profesiile liberale. În prezent există distorsiuni în legislaţie care asigură pentru o parte a profesiilor liberale poziţii de monopol şi care trebuiesc eliminate pentru asigurarea unui climat concurenţial. Membrii asociaţiei doresc o înbunătăţire a comunicării între instituţiile statului şi profesiile liberale şi dacă va fi necesar chiar semnarea unui parteneriat public-privat pentru îmbunătăţirea legislaţiei în domeniul economic, financiar, contabil si fiscal. TVA la încasare introdusă prin OG nr. 15/2012 este un element care va crea importante distorsiuni în mediul de afaceri şi va afecta grav IMM-urile. În susţinerea afirmaţiei vom prezenta mai jos argumentele noastre.
1) Trecerea la noul sistem va presupune schimbarea din temelii a documentelor existente cu influenţe nefavorabile asupra birocraţiei şi a costurilor suportate de IMM-uri.
În primul rând Ministerul Finanţelor va trebui să modifice un număr important de ordine prin care să modifice deconturi de tva, jurnale de cumpărări, jurnale de vânzari etc. Aceasta înseamnă schimbarea unui numar important de programe informatice şi deci costuri suplimantare pentru minister.
În al doilea rând IMM-urile vor fi obligate ca în baza documentelor modificate de Ministerul de Finanţe să modifice programele de evidenţă contabilă pentru ca toate aceste situaţii şi documente fiscale să rezulte automat din programe deoarece o altă alternativă nici nu există. Aceasta va însemna costuri suplimentare pentru IMM-uri pe care le estimăm la cel putin 1000-1500 lei numai pentru modificarea programelor informatice.
2) Această modificare va introduce o birocraţie uriaşă deoarece un agent economic va lucra şi cu agenţi economici cu o cifră de afaceri de pâna la 500.000 euro dar şi cu o cifră de afaceri mai mare. Pentru ca evidenţele legate de tva sa fie corecte agentul economic va purta o corepondenta cu fiecare partener în parte. Pentru a întelege ce înseamnă această birocraţie estimaţi ce înseamnă cheltuielile de corespondenţă pentru un agent economic care are numai 200 de furnizori şi 200 de clienţi. Este adevărat că ANAF a publicat deja Registrul persoanelor care aplică TVA la încasare dar din practică se cunoaşte că în legătură cu aceste registre exista numeroase probleme şi aici este suficient să amintim Registrul agenţilor economici inactivi. În prezent agenţii economici mici au primit de la agenţii economici cu o cifra de afaceri mai mare de 500.000 de euro adrese prin care li se solicită să precizeze dacă se incadrează în plafonul de 2.250.000 lei şi de asemenea dacă sunt de acord ca începând cu luna ianuarie 2013 facturile să fie plătite numai prin bancă cu ordin de plata.
3) Obligarea agenţilor economici să deruleze plăţi şi încasări prin banca pentru a putea colecta tva sau deduce va defavoriza în mod cert agenţii economici mici. În prezent băncile în România nu au reluat creditarea şi de aceea principala sursă de venit a lor provine din comisioane şi bineînteles creditarea statului român. În etapa actuală băncile practică un numar mare de comisioane şi la un nivel inacceptabil pentru IMM-uri. Din acest motiv foarte multe IMM-uri au apelat pentru transferul de numerar la firmele de curierat rapid care au comisioane pentru astfel de operaţiuni pâna la o treime din comisioanele practicate de bănci. În condiţiile în care vor fi obligate să facă operaţiunile prin bănci în mod cert costurile IMM-urilor vor creşte. În subsidiar se pune problema dacă obligarea agenţilor economici să deruleze plăţi şi încasări prin bancă pentru a putea deduce sau colecta TVA nu cade sub incidenţa Legii nr 21/1996 - Legea concurenţei. TVA la încasare va afecta în mod deosebit IMM-urile cu o cifra de afaceri de până la 500.000 de lei care vor fi nevoite să cedeze băncilor pâna la 25% din profitul lor. Trebuie subliniat că după apariţia OG nr 15/2012 toate băncile au anuntat majorarea comisioanelor iar unele chiar au pus în practică acest anunţ.
4) În HG nr. 1071/2012 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, Ministerul Finanţelor a prezentat un cadru general pentru notele contabile care se vor utiliza pentru TVA la încasare. Din punctul nostru de vedere acest fapt nu poate să fie suficient şi apreciem că în acelaşi timp ministerul de finanţe trebuia să modifice şi Ordinul nr. 3055 din 29 octombrie 2009 pentru aprobarea reglementărilor contabile conforme cu directivele europene. Prin simpla insiruire a notelor contabile în Nomele Metodologice, Ministerul Finanţelor nu poate să explice modificarea funcţionării unor conturi cum ar fi: 4426, 4427 si 4428. De asemenea prin aceste norme metodologice pentru jurnalele de cumpărări şi vânzări pentru TVA s-a stabilit un conţinut minimal, lasându-se la latitudinea agenţilor economici forma finală. Până la apariţia acestor norme conţinutul jurnaleleor de vânzări şi cumpărări era fixat prin ordine emise de ministrul finanţelor publice. HG nr 1071/2012 nu pomeneşte nimic de abrogarea acestor ordine.
(19 dec 2012, 12:40:16
si care datorie exponential crecuta nu va duce decat la si mai multe insolvente si la falimente brutale.
plafonul de 500 de mii este corect stabilit si tot in urma unor analize temeinice.
ceea ce nu intelege aceasta ASOCIATIE A NIMANUI este este ca hartia suporta oricand si orice modificari. mai greu cu lenea unora si cu mintea omului ''liberal indignat''.
pana sa se apuce de scrisori tampite, aceasta asociatie ar trebui, in indignarea ei, sa-si ''miste fundul'' in piata si sa se uite cu atentie la masa monetara reala care a ajuns ''pasare rara''.
SPER CA LIVIU VOINEA,DUPA CE CITESTE ACEASTA SCRISOARE, SA SE TOLANEASCA PE JOS DE RAS SI APOI SA SE STEARGA CU EA IN PARTEA DORSO-CODALA!