Practicile agresive ale comercianţilor care îi creează consumatorului falsa impresie că a câştigat deja un premiu, deşi trebuie să dea o sumă de bani pentru a-l primi, sunt interzise chiar şi atunci când costul impus este neglijabil în raport cu valoarea premiului, informează, joi, CJUE.
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a stabilit că astfel de practici ale comercianţilor sunt interzise chiar şi în cazul în care costul impus consumatorului este neglijabil în raport cu valoarea premiului sau în cazul în care nu aduce nici un beneficiu comerciantului.
"Dreptul Uniunii vizează protejarea intereselor economice ale consumatorilor prin interzicerea practicilor comerciale neloiale ale întreprinderilor faţă de aceştia. Este interzis în particular ca întreprinderile să creeze falsa impresie că un consumator a câştigat deja, că va câştiga sau că va câştiga dacă întreprinde anumite acţiuni un premiu sau un alt avantaj, în condiţiile în care, în fapt, acţiunea pe care ar trebui să o întreprindă pentru a câştiga premiul sau alt avantaj similar este condiţionată de plata unei sume de bani sau de suportarea unui cost", arată, joi, CJUE într-un comunicat de presă.
Această cauză are la bază un litigiu între, pe de o parte, cinci întreprinderi britanice specializate în distribuirea de publicitate prin corespondenţă şi mai multe persoane care au lucrat în aceste întreprinderi şi, pe de altă parte, Office of Fair Trading - OFT (Oficiul pentru Comerţ Loial), responsabil cu asigurarea aplicării în Regatul Unit a legislaţiei în materie de protecţie a consumatorilor, în special cu privire la practicile utilizate de comercianţi.
OFT a dispus ca aceşti comercianţi să înceteze practicile constând în transmiterea de scrisori adresate individual, cupoane de răzuit şi alte reclame tipărite, inserate în ziare şi în reviste, prin care consumatorul era informat că a câştigat un premiu sau o recompensă, cu o valoare considerabilă sau doar simbolică.
Consumatorul dispunea de mai multe opţiuni pentru a afla premiul şi pentru a obţine un număr de cerere: fie trebuia să sune la un număr de telefon cu taxare specială, fie să folosească un serviciu de mesaje scrise SMS, fie să obţină informaţii pe cale poştală obişnuită (această ultimă metodă fiind mai puţin evidenţiată), a precizat CJUE.
Consumatorul era informat cu privire la costul pe minut şi la durata maximă a apelului telefonic, dar nu cunoştea faptul că întreprinderea care organiza promoţia primea o anumită sumă din costul apelului.
Astfel, anumite promoţii propuneau croaziere în Marea Mediterană, dar, pentru a primi acest premiu, consumatorul trebuia să plătească în particular asigurarea, un supliment pentru a obţine o cabină cu un pat sau cu două paturi şi să achite, pe parcursul călătoriei, cheltuielile pentru mâncare şi băuturi, precum şi taxele portuare. Două cupluri de două persoane ar fi trebuit să plătească 399 de lire sterline de persoană pentru a participa la această croazieră.
Comercianţii au explicat, în observaţiile prezentate Curţii de Justiţie, că pentru ei sunt importante bazele de date actualizate ale participanţilor susceptibili să răspundă la anunţurile promoţionale care oferă premii, întrucât aceste date pot fi utilizate pentru a propune alte produse consumatorilor sau pot fi cedate altor societăţi care doresc să îşi ofere produsele.
Curtea a ridicat problema compatibilităţii unor asemenea practici cu dreptul Uniunii şi, mai concret, a ridicat problema dacă aceşti comercianţi pot impune suportarea unui cost, chiar şi neglijabil, unui consumator care a fost anunţat că a câştigat un premiu.
"În hotărârea pronunţată azi, Curtea consideră că dreptul Uniunii interzice practicile agresive care dau impresia consumatorului că a câştigat deja un premiu, deşi trebuie să plătească o sumă de bani sau să suporte un anumit cost pentru a fi informat cu privire la natura premiului sau pentru a întreprinde acţiunile care îi permit să intre în posesia premiului. Curtea precizează că astfel de practici sunt interzise chiar şi în cazul în care costul impus consumatorului este neglijabil (precum cel al unui timbru poştal, de exemplu) în raport cu valoarea premiului sau nu aduce nici un beneficiu comerciantului", se mai arată în comunicatul citat.
Potrivit CJUE, astfel de practici agresive sunt interzise chiar dacă acţiunile care trebuie întreprinse pentru câştigarea unui premiu pot fi realizate prin mai multe metode propuse consumatorului, chiar şi în cazul în care una dintre ele ar fi gratuită.
Curtea a mai arătat că instanţele naţionale trebuie să aprecieze informaţiile furnizate consumatorilor vizaţi de aceste practici ţinând seama de claritatea şi de comprehensibilitatea acestora.