Un număr de 160 de vehicule furate au fost recuperate, 53 dintre acestea fiind identificate în România, în cadrul unei operaţiuni internaţionale - Operation Cycar, care a fost iniţiată de Cipru şi la care au participat Europol şi Interpol, alături de alte organizaţii.
Experţi din 20 de ţări din UE s-au adunat, în 11 şi 12 septembrie, la sediul Europol, pentru a lucra la proiectul Operation Cycar. Operaţiunea a avut ca rezultat recuperarea a 160 de vehicule furate şi arestarea a 75 de persoane.
Rezultatele sunt încă în curs de procesare, aşa că cifrele finale ar putea fi mai mari decât cele raportate deocamdată, arată Europol.
Ofiţerii de la Europol au coordonat activitatea a mii de poliţişti şi vameşi implicaţi în Operation Cycar. S-au făcut cercetări la graniţe, în porturi, la centrele de vânzare de maşini, service-uri şi s-au urmărit anunţuri postate pe internet în investigarea furturilor şi căutarea bandelor specializate în furtul maşinilor de lux care acţionează în toată Europa.
Operaţiunea a avut rezultate excelente, în special în ţările membre UE, notează Europol.
În România, au fost identificate şi confiscate 53 de vehicule, incluzând vehicule comerciale, fiind arestaţi 15 suspecţi.
În Portugalia, au fost identificate 66 de maşini furate şi au fost arestaţi 31 de suspecţi, găsindu-se în plus şi droguri şi arme deţinute ilegal. În Italia, pe lângă identificarea a 21 de vehicule furate şi arestarea a şase oameni, a mai fost descoperită şi o organizaţie criminală care operează între această ţară şi Senegal, ceea ce s-a soldat şi cu arestarea a cinci imigranţi ilegali. Opt vehicule de lux au fost găsite în Spania, acestea fiind destinate exportului în Moroc.
Poliţiştii şi ofiţerii vamali care cercetează aceste furturi internaţionale de maşini trebuie să se consulte cu experţii din ţările partenere care cunosc tacticile de deghizare a unei maşini furate. Odată înţelese trucurile la care apelează hoţii de maşini, acestea pot fi corect identificate.
Experţii din cele 20 de ţări care au lucrat la Europol au fost sprijiniţi de specialişti din Interpol şi TISPOL (Reţeaua europeană a poliţiei rutiere) şi au avut acces la o mare varietate de baze de date pentru a putea stabili dacă o maşină a fost sau nu furată.
Ofiţerii TISPOL din Olanda au contribuit cu baza lor de date TDS (Traffic Dialog System), ce cuprinde documente legate de vehicule, în special de cele care sunt importate sau exporate. Suedia a oferit expertiză pentru Volvo, iar din Germania au fost accesate date specifice pentru maşinile fabricate în această ţară.
Operation Cycar este o iniţiativă a Ciprului, în contextul în care această ţară deţine preşedinţia Consiliului Uninii Europene, susţinută de Europol, Interpol, TISPOL şi Frontex, având ca scop combaterea infracţiunilor privind vehiculele din UE.