Introducerea cardului naţional de sănătate este privită diferit de medicii de familie şi de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS), primii considerând-o un nou demers birocratic, în timp ce şefii CNAS spun că, fără acest document, doctorii nu vor primi bani pentru serviciile prestate.
"Decizia informatizării şi coordonarea acestui program aparţine Ministerului Sănătăţii şi CNAS. Este o aberaţie ca, atunci când există atâta birocraţie, să se mai adauge una, aceea a cardului naţional de sănătate", a declarat preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF), dr. Rodica Tănăsescu, miercuri, la o dezbatere despre card.
Potrivit medicului, orice activitate administrativă în plus va afecta timpul alocat pacientului.
"Dacă se va implementa cardul, îl vom folosi, dar nu vom merge la CNAS să îl luăm. În loc să consultăm pacienţii, facem înregistrări, inscripţionăm, facem borderouri. Această activitate nu are nicio legătură cu actul medical, ci este strict administrativă. Cel mai corect ar fi configurarea cardului cu toate înscrisurile de către CNAS, prin casele de asigurări de sănătate judeţene", a mai spus Tănăsescu.
Potrivit preşedintelui SNMF, în prezent, singurul lucru pe care l-ar mai putea face medicii, suplimentar faţă de activitatea curentă, este eliberarea lunară a adeverinţelor cu bolile pacienţilor.
„Nu refuzăm folosirea cardului”
"Singurul lucru pe care l-am mai putea suporta este eliberarea lunară a adeverinţelor medicale cu bolile pacienţilor. Aceste adeverinţe vor avea un preţ minimal, dar nu vor fi suportate de către noi. Nu vom înlocui consultaţiile pentru activităţi administrative care nu ne privesc. Nu refuzăm folosirea cardului, ci să ne folosim timpul pentru activităţile pe care le presupune cardul", a mai spus Tănăsescu, precizând că la opiniile sale subscriu toţi medicii din SNMF, precum şi cei din Federaţia Patronatelor Medicilor de Familie (FPMF).
Preşedintele FPMF, dr. Doina Mihăilă, a spus, la rândul ei, că rolul cardului de sănătate este acela de a verifica dacă pacientul are calitatea de asigurat. "Trebuie să stăm cu un pacient 15 minute, potrivit legii. În acest interval, bolnavul se dezbracă, este consultat, i se scrie un bilet de trimitere, o reţetă, şi totodată inscripţionăm cardul sau îl completăm. Este o aglomerare foarte mare. În plus, vom suporta contravaloarea cititoarelor de card, cam 15-200 de euro, plus mentenanţa", a adăugat ea.
„Medicul de familie va fi serviciu de informaţii”
Doina Mihăila a subliniat, şi ea, că medicii nu vor lua cardurile. "După ce cardul este dat pacientului, acest lucru trebuie trecut în borderou, apoi făcută centralizarea. Medicul de familie va fi serviciu de informaţii, serviciu de paşapoarte, serviciu de curierat. Nu suntem rău intenţionaţi, dar nu vom lua aceste carduri. Vă dorim succes", le-a spus preşedintele FPMF reprezentanţilor CNAS.
În schimb, medicul şef al CNAS, dr. Marius Filip, i-a atenţionat pe medicii de familie că există un cadru legislativ care trebuie respectat. "Avem un cadru legislativ pe care trebuie să îl respectăm. Nimic nu este perfect. Dacă se pot face modificări, le vom face, astfel încât să fie în favoarea paceintului. Cardul a fost gândit ca să nu mai fie plimbat pacientul. Inscripţionarea lui nu poate fi în atribuţiile unui funcţionar. Aceasta se face după discuţia cu pacientul. Cardul naţional este «cheia». Fără el, medicul de familie nu îşi poate primi banii. Nu suntem inflexibili, ţinem cont de propuneri", a spus Marius Filip.
Medicul şef al CNAS a precizat, cu acelaşi prilej, că 99 la sută dintre furnizorii de sănătate depind de banii primiţi de la casa de asigurări de sănătate. "A scrie o adeverinţă este ca şi cum ai inscripţiona un card. Trebuie găsită o soluţie. Să întrebăm pacienţii dacă vor să facă drumuri la CNAS. Cei care nu vor avea card de sănătate nu vor beneficia de servicii medicale. Ministerul Sănătăţii plăteşte cardul. Vor fi cititoare de card şi la serviciile de urgenţă. Sigur, 90 la sută dintre pacienţi nu vor trece pe card toate bolile", a adăugat Filip.
Potrivit Legii sănătăţii (nr. 95/2006), cardul naţional de sănătate trebuia să fie introdus până la sfârşitul lui 2007. "Acest lucru, însă, nu s-a întâmplat şi abia în septembrie 2012 va putea începe distribuţia acestui document medical", a declarat, pentru MEDIAFAX, medicul şef al CNAS.
Prezentarea cardului naţional de sănătate va fi obligatorie la medicul de familie, la spital şi la farmacie.
Cardul naţional de sănătate va fi valabil cinci ani de la data emiterii
Noul proiect de act normativ referitor la cardul de sănătate îşi propune să rezolve controversata problemă legată de inscripţionarea pe card a unor informaţii medicale ale pacientului - grupa sanguină, RH-ul, bolile cu risc vital şi cele cronice de care suferă, dar şi acceptul sau refuzul cu privire la donarea de organe.
Astfel, potrivit proiectului Ministerului Sănătăţii, pacientul va completa în faţa medicului o declaraţie prin care precizează ce informaţii să fie trecute pe card. După completarea declaraţiei, medicul de familie va actualiza datele de pe card de fiecare dată când pacientul se prezintă la cabinet.
"Este obligatoriu ca de fiecare dată când pacientul merge la un medic din sistemul public de sănătate să aibă cardul naţional de sănătate. În caz contrar, nu va putea primi servicii medicale plătite de CNAS sau va trebui să achite contravaloarea serviciilor efectuate, chiar dacă este asigurat în sistemul public. Orice posesor de card va avea asupra lui actul mai ales pentru cazurin de urgenţă", se arată în proiectul MS.
Cardul naţional de sănătate va fi valabil cinci ani de la data emiterii. Pentru cardurile emise până la 31 decembrie 2012, data emiterii se consideră a fi 1 ianuarie 2013.
"După tipărirea lor, documentele vor fi distribuite cetăţenilor de casele judeţene de sănătate. Acestea vor avea sarcina să ajungă la toţi asiguraţii înscrişi pe liste. Cardul va conţine, pe lângă nume şi prenume, un număr de asigurat, altul decât codul numeric personal. În plus, va avea un cip pe care vor fi trecute şi alte date medicale, toate opţionale", a explicat, la începutul lunii august, medicul şef al CNAS.
Medicul de familie este cel care va inscripţiona şi va activa pe cip datele medicale pentru care pacientul îşi dă acordul. Tot pe cip se va putea trece şi numărul de contact al unei persoane, în caz de urgenţă, a mai spus Filip.
Valoarea unui card este doi euro, banii fiind plătiţi de MS. Cei care pierd cardul vor fi obligaţi să achite contravaloarea acestuia, dacă solicită un nou document.
Potrivit proiectului, Arad a fost desemnat judeţul în care va fi testat cardul naţional, acesta urmând să fie funcţional din 1 ianuarie 2013.
Cardul naţional, împreună cu prescripţia electronică şi dosarul electronic, fac parte din Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate - PIAS.