Românii petrec 18,6 ore online, în medie, pe săptămână, internetul câştigând din ce în ce mai mult teren în preferinţele populaţiei din România, care continuă însă să se uite foarte mult la televizor - 21,6 ore săptămânal, potrivit studiului Mediascope Europe, făcut public marţi de IAB România.
În termeni de grad de utilizare la nivel naţional, internetul se află pe locul al treilea, după TV şi radio. Cu toate acestea, intensitatea folosirii internetului este mai mare, românii petrecând în medie 18,6 ore online (peste media europeană de 14,1 şi peste cea din regiune de 16,1). Deşi românii sunt printre cei mai avizi consumatori de TV, cu o medie de 21,6 ore săptămânal, internetul câştigă tot mai mult teren în România, se arată într-un comunicat remis MEDIAFAX de IAB România.
Pe de altă parte, românii petrec 15,6 ore pe săptămână ascultând posturile de radio (faţă de 12,7 ore pe săptămână media europeană) şi 5,4 ore pe săptămână citind ziarele (4,6 ore - media europeană).
Timpul petrecut online diferă în funcţie de echipamentul folosit: 18,3 ore online pentru cei care folosesc computerul, comparativ cu 12,4 ore pentru cei care folosesc telefonul mobil. În mod evident tinerii, cu vârsta cuprinsă între 16 - 24 de ani, sunt campioni la timpul petrecut online pe ambele dispozitive. De altfel, 75% din "heavy userii" de internet provin din acest interval de vârstă, se mai spune în comunicat.
Potrivit Mediascope Europe, în România sunt 7,2 milioane de utilizatori de internet (dintr-o populaţie adultă de 18,7 milioane de persoane). Astfel, 39% dintre români sunt online, mai puţin decât media din Uniunea Europeană, de 65%.
Studiul Mediascope relevă şi faptul că 30% dintre români sunt online în timp ce urmăresc şi emisiuni TV (în prime-time), 56% dintre ei afirmând că este foarte probabil ca activitatea online să aibă legătură cu emisiunile urmărite. Pe de altă parte, 2,4 ore/ săptămână este timpul în care atenţia utilizatorilor este împărţită între cele două ecrane. În ceea ce priveşte conţinutul cel mai probabil a fi consumat simultan la TV şi online, pe primele locuri se situează programele de divertisment, ştirile şi emisiunile documentare.
De asemenea, 21% dintre utilizatorii români de internet folosesc mai mult de un dispozitiv pentru a accesa internetul, în timp ce 9% dintre români intră online prin intermediul telefoanelor mobile.
Potrivit Mediascope, internetul a devenit un mijloc esenţial de a comunica şi relaţiona cu consumatorii. Astfel, 51% dintre utilizatorii de internet consideră că modul în care un brand comunică online cu consumatorii este foarte important în influenţarea opiniei despre acel brand.
Printre beneficiile mediului digital percepute de utilizatorii români de internet se numără menţinerea legăturii cu prietenii sau familia, administrarea finanţelor, administrarea stilului de viaţă sau faciliarea accesului la călătorii şi turism.
Potrivit aceluiaşi studiu, internetul influenţează românii în ceea ce priveşte intenţia de cumpărare şi preferinţa pentru o anumită marcă mai mult decât pe ceilalţi europeni sau vecinii din regiunea CEE (Europa Centrală şi de Est). De asemenea, 44% dintre utilizatorii români de internet declară că internetul îi ajută să aleagă produse sau servicii mai bune (faţă de media europeană de 51% sau CEE de 53%).
Telefonul mobil este folosit preponderent pentru email şi socializare online, în timp ce, zilnic, 48% dintre utilizatorii români vizitează site-uri de ştiri. În topul activităţilor derulate de utilizatorii români de internet se află e-mailul şi trimiterea de mesaje instant, potrivit Mediascope.
De asemenea, utilizatorii români de internet sunt mai activi decât restul europenilor în ceea ce priveşte social media. Cu toate acestea, activităţile pasive au o pondere mai mare în obiceiurile de utilizare ale reţelelor sociale (57% dintre români citesc update-uri sau mesaje, în timp ce doar 15% îşi updateaza profilul sau comentează zilnic).
Produsele electronice şi serviciile de telecom, urmate de serviciile turistice ocupă primul loc la influenţă a internetului în decizia de cumpărare, se mai arată în Mediascope.
Studiul mai precizează că 95% dintre utilizatorii români de internet caută informaţii online înainte de a efectua o cumpărare, în timp ce 87% fac cumpărături online. Cu toate acestea, cumpărăturile efectuate prin internet reprezintă doar 11% din totalul cumpărăturilor făcute de români.
Cele mai cumpărate produse online sunt cărţile - 51%, hainele şi accesoriile - 22% şi bilete de călătorie - 35%.
Mediascope Europe are la bază o combinaţie de metode de intervievare online, telefonică şi faţă în faţă, însumând peste 50.000 de intervievaţi din 28 de pieţe. În România, metodologia a inclus cercetare prin Omnibus şi Online, fiecare dintre cele două tipuri de cercetare fiind derulate pe un eşantion de 1.000 de persoane la nivel naţional.
"A trecut vremea în care folosirea internetului putea să fie considerată o activitate specifică sau izolată. Varietatea mare a device-urilor pe care le folosesc oamenii pentru a avea acces la conţinutul disponibil online şi gradul în care fac acest lucru, în timp ce folosesc şi alte media, demonstrează nivelul adânc de implicare pe care îl au astăzi consumatorii faţă de internet. De exemplu, mulţi europeni stau online şi urmăresc tv-ul în acelaşi timp şi o treime dintre aceştia consumă un conţinut complementar. Acele companii care înţeleg şi se adaptează la aceste schimbări ale comportamentului de consum vor fi cele care vor avea succes în viitor", a declarat Alison Fennah, vicepreşedinte pentru cercetare şi marketing al IAB Europe.
O parte din rezultatele studiului sunt disponibile gratuit, în timp ce rapoartele detaliate ce conţin tabele, grafice şi informaţii structurate pe categorii de vârstă şi mediu sunt disponibile contra-cost, cu un discount pentu membri.
Cercetarea a fost derulată centralizat de către SPA Future Thinking - compania care a realizat acest studiu încă din 2005. La nivel local, SPA Future Thinking a avut parteneri pentru realizarea cercetarilor de teren. În România, cercetarea omnibus a fost realizată de IMAS International şi partea online a studiului de QuestBack în colaborare cu Annik.
Asociaţia IAB România a fost creată în anul 2006 şi reuneşte cele mai importante companii din domeniul publicităţii pe internet: regii de media, agenţii de publicitate, furnizori de servicii în domeniul publicităţii online, publisheri autohtoni şi filiale internaţionale. IAB România este membru al asociaţiei IAB Europe, participând ca membru fondator la reconfigurarea acestei asociaţii în 2008.