Elevii claselor a VIII-a au avut de scris ieri, la prima probă a evaluării naţionale, o compunere care să redea mesajul unui fragment din "Cireşarii" de Constantin Chiriţă, una în care să fie evidenţiate trăsăturile unui coleg pasionat de lectură, dar şi avantajele şi dezavantajele e-book.
În cele două ore alocate probei, elevii au avut de rezolvat două subiecte. La subiectul I, notat cu 42 de puncte, elevii au avut de citit un fragment din "Cireşarii" (vol. I). Apoi, li s-a cerut să noteze câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor leac, înfricoşătoare şi crezuse. În continuare, elevii au trebuit să explice rolul semnului exclamării în secvenţa "Asta-i!", să selecteze un epitet şi o enumeraţie din textul dat şi să numească două moduri de expunere utilizate în acelaşi fragment.
La acelaşi subiect, elevii au avut de redactat o compunere de 80-150 de cuvinte (10-15 rânduri), în care să-şi prezinţi opinia despre mesajul fragmentului din "Cireşarii".
Al doilea subiect, notat cu 36 de puncte, pleca de la citirea textului Kindle - scris de Ion Vianu, apărut în Dilemateca şi având ca subiect cartea în format electronic, adică e-book. Elevii au avut de menţionat numele autorului, titlul articolului, denumirea publicaţiei în care a apărut acesta, dar şi un dezavantaj şi un avantaj al e-book-ului. O altă cerinţă a fost legată de felul unei propoziţiei subordonate (atributivă, predicativă sau subiectivă) din fraza "Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii".
Tot la subiectul doi, elevii au avut de scris o compunere de 80-150 de cuvinte (10-15 rânduri), în care să evidenţieze trăsăturile unui coleg sau prieten pasionat de lectură.
Ca barem, pentru unitatea compoziţiei, copiii primesc un punct, pentru coerenţa textului, comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului, punctuaţia şi aşezarea corectă în pagină - câte două puncte, iar ortografia corectă aduce trei puncte.
Subiectul extras pentru proba de ieri a fost cel cu numărul 6.
Evaluarea naţională la clasa a VIII-a va continua astăzi, 26 iunie, cu proba la limba şi literatura maternă, şi mâine, 27 iunie, cu proba de matematică. Afişarea primelor rezultate este programată vineri, 29 iunie (până la ora 14.00). În aceeaşi zi, în intervalul orar 14.00-18.00 pot fi depuse contestaţiile, care vor fi soluţionate în zilele de 30 iunie şi 1 iulie. Afişarea rezultatelor finale (după contestaţii) va avea loc în data de 2 iulie.
Media de admitere în liceu va fi calculată ca medie aritmetică dintre media notelor de la evaluare şi media generală a anilor de gimnaziu.
(26 iun 2012, 11:29:25
E zarvă mare pe net și se treziră semianafabeții funcționali (inclusiv „dascălii” de școală nouă) să inițieze petiții prin care să se modifice baremul de corectare prin alegerea ca răspuns corect al variantei b) „propoziție predicativă”.
Ei nu serios!
Acum înțelegem că sfertodoctimea licențiată la apelul bocancilor se ghidează în viață după deviza ”Orice prostie susținută aberant cu argumente devine ADEVĂR!”
Dar în fraza supusă analizei –
"Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii"
– propoziția „Ceea ce mă jenează” este CUMVA NUME PREDICATIV?
Dom profesor Petru Tomegea, dumneavoastră ce părere aveți? (vă întrebăm cu respect.)
Omuleții de școală veche, care și-au rupt coatele prin biblioteci reale și nu pe E-readere, spun că răspunsul corect este varianta c) – propoziție subiectivă.
Și mai spun așa cătră liota semianalfabetă:
„Aiasta nu-i caștravete ci-i coada comeatii!”