Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
sâmbătă, 31 mar 2012 - Anul XVII, nr. 76 (4981)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9759 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,7742 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video

Aniversare

IMU Suceava - modest omagiu la semicentenar

La data de 1 aprilie 1962 aveau să se pună bazele a ceea ce, peste ani, s-a transpus în puternicul detaşament al constructorilor de maşini din Suceava - Întreprinderea de Maşini Unelte.

S-a pornit la drum cu un grup mic dar entuziast de oameni (care nu mai lucraseră în sistem) cunoscut sub numele de IRIS- Întreprinderea Regională de Întreţinere şi Reparaţii Suceava. De la an la an acest nucleu s-a dezvoltat căpătând denumirea de Întreprinderea Mecanică Suceava (1 iulie 1964) care, din iulie 1980, a funcţionat sub denumirea de Întreprinderea de Maşini Unelte Suceava aparţinând de Centrala Industrială de Maşini Unelte. Astfel, în Lunca Sucevei a apărut o nouăcetate, cea a constructorilor şi construcţiei de maşini.

La început, IRIS era destinată întreţinerii şi reparaţiilor la cele două combinate industriale care funcţionau în zonă: Combinatul de Prelucrarea Lemnului şi Combinatul de Celuloză şi Hârtie. Cu timpul, profilul unităţii s-a diversificat, trecându-se la construcţii metalice şi utilaj chimic pentru diferite investiţii din ţară.

Începând cu trim. IV 1968, când întreprinderea a trecut sub coordonarea Direcţiei Generale de Maşini Unelte - în care funcţionau unităţi de tradiţie din cadrul Ministerului Industriei Construcţiei de Maşini - colectivul a căutat să-şi modernizeze structura producţiei, să-şi dezvolte capacităţile de producţie şi să crească gradul de tehnicitate, astfel că următorii 20 de ani au fost anii unor investiţii masive în capacităţi de producţie, tehnologii şi personal. La sfârşitul acestei perioade, constructorii de maşini suceveni livrau pieţei interne şi externe maşini unelte de mare tehnicitate şi complexitate (maşini de găurit, de debitat metale, strunguri pentru cilindri de laminor, maşini de rabotat şi frezat, maşini agregat, celule flexibile, aparate şi dispozitive de măsură şi control neelectrice ş.a.).

Odată cu aceste produse aici s-au format cadre de înaltă calificare - muncitori, maiştri, economişti şi ingineri care făceau faţă cu succes oricăror provocări în domeniu. Dovada celor afirmate este dată de numărul mare de brevete de invenţie obţinute de întreprindere.

Un număr mare de cadre cu studii superioare din unitate s-au transferat la Universitatea „Ştefan ce Mare” din Suceava, unde acum sunt cadre de bază care formează specialişti în domeniu.

Astăzi, dacă mergem în diverse unităţi din Suceava, nu se poate să nu găsim persoane care s-au format la IMUS - de la muncitori până la directori de bancă, de la creatori de artă până la patroni şi administratori de societăţi comerciale.

În acest context, la jumătatea anului 2011, am organizat o întâlnire a celor care au lucrat în IMU Suceava pentru lansarea monografiei „Constructorii de Maşini din Suceava - cronică ilustrată”, ocazie cu care am putut rememora clipele de glorie pe care le-am parcurs împreună, aceasta ca un preambul al semicentenarului întreprinderii. Păcat că din vechea cetate nu au mai rămas decât zidurile, făcând şi în acest caz actuale versurile lui Eminescu „Suisem noaptea la Suceava/ Pe ziduri vechi cetatea unde-i/ Cum trece-n lume toată slava/ Trecu <Sic transit gloria mundi>”.

De curând am găsit în presa locală inserată o ştire care m-a emoţionat şi anume iniţiativa (proiect semnat de 10.000 de suceveni) de înfiinţare a ,,Parcului industrial Bucovina” Suceava. Acest proiect, care ar urma să se materializeze în apropierea SC Termica SA, ar urma să creeze facilităţi pentru investitori (acces la utilităţi şi la reţeaua de drumuri de acces şi calea ferată) şi să contribuie la creşterea numărului de locuri de muncă stabile în oraş.

Această iniţiativă este susţinută de preocuparea cadrelor din Universitatea „Ştefan cel Mare” - Facultatea de Inginerie Mecanică, Mecatronică şi Management, care pregăteşte ingineri în „Concepţia şi proiectarea produselor, simularea şi analiza folosind prototipul virtual, realizarea fabricaţiei digitale a produselor folosind prototipul virtual, integrarea etapelor de dezvoltare, colaborarea în întreprinderea virtuală şi managementul documentaţiei tehnice despre produs”.

Înainte această activitate era desfăşurată în întreprinderi prin stagiatura în producţie, astăzi, nemaiexistând unităţi industriale, cunoştinţele teoretice sunt completate de cunoştinţe practice simulate pe calculator - măcar se încearcă ceva.

Sperând într-o revitalizare a industriei, cu ocazia semicentenarului IMUS, doresc să transmit celor care am mai rămas din câţi am fost membri ai detaşamentului de constructori de maşini suceveni „La mulţi ani!”

 

Ing. Nicolai OPREA

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului IMU Suceava - modest omagiu la semicentenar.
 Vizualizări articol: 1660 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 3.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 3.0 din 2 voturi
IMU Suceava - modest omagiu la semicentenar3.052

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Actualitate national

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei