Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au dat amenzi de peste 700.000 de lei agenţilor economici care comercializau produse de post care conţineau lapte, ouă sau grăsimi vegetale ori cu "ingrediente sfinte".
Potrivit ANPC, într-o reţea de magazine din Bucureşti, comisarii au constatat la comercializare produsele "Baigli cu nucă" şi "Cornuri Luci", marca "Uau! Sunt ca şi cele de acasă", în prezentarea cărora se declara că sunt pregătite cu "ingrediente sfinte", deşi, conform compoziţiei declarate, aceste sortimente conţin şi acid citric, aromă natural identică de unt, uleiuri hidrogenate.
La raionul alocat produselor de cofetărie dintr-o reţea de magazine din Bucureşti a fost găsit expus la vânzare sortimentul "Ana Caramel", miniprăjituri ambalate şi etichetate în mod eronat în magazin cu ingredientele blat cacao însiropat, coniac, aromă de ciocolată, alune prăjite, glazură ciocolată, deşi conform etichetei emisă de producător, aplicată pe ambalajul de transport, produsul era denumit "Ana Post" şi conţinea zahăr, lămâie, ulei, praf de copt, făină, nucă, jeleu, astfel în realitate fiind comercializat un produs de post sub o altă denumire, implicit obţinut din alte ingrediente, inducând în eroare consumatorii, a precizat ANPC.
ANPC a verificat, în perioada 28 noiembrie - 2 decembrie, 494 de operatori economici, dintre care la 359 (73 la sută) comisarii au constatat deficienţe. ANPC a controlat peste 17,6 tone de produse alimentare, din care aproximativ nouă tone (48 la sută) nu se încadrau în prevederile legale privind protecţia consumatorilor, a declarat marţi şeful Autorităţii, Constantin Cerbulescu.
Inspectorii au oprit definitiv şi au retras de la comercializare peste 174 de kilograme de produse alimentare, în valoare de 2.106 lei, produse improprii consumului uman, au oprit temporar de la comercializare aproximativ opt tone de produse alimentare, în valoare de 72.000 de lei pâna la remedierea neconformităţilor constatate.
ANPC a aplicat 384 de sancţiuni contravenţionale dintre care 178 de avertismente şi 206 amenzi contravenţionale în valoare de 675.000 de lei pentru încălcarea reglementărilor privind protecţia consumatorilor, potrivit lui Cerbulescu.
Comisarii au găsit abateri la calitatea produselor, unele fiind expirate. Peste 20 la sută dintre produsele verificate nu ofereau consumatorilor informatiile obligatorii, care să permită alegerea sortimentului dorit, lipsea eticheta, sau erau scrise unele menţiuni care puteau induce în eroare consumatorii, ca de exemplu folosirea unor denumiri ale preparatelor din carne precum şniţel, parizer, salam, cârnaţi, cremwurşti la care s-a ataşat sintagma "vegetal", a subliniat preşedintele ANPC.
De exemplu, în Bucureşti se comercializa sub denumirea de iaurt de post, înscrisă pe eticheta de raft, un produs, "Desert din extract de soia fermentat cu adaos de cereale". În Alba Iulia se comercializează "cozonac de post", având aplicat pe ambalaj o etichetă autocolantă în care se menţionează "produs de post", deşi în rubrica de ingrediente este menţionat adaosul de zer praf, dezinformând astfel consumatorul asupra naturii şi caracteristicii produsului, potrivit ANPC.