Personalul auxiliar din instanţe şi parchete va deveni personal de specialitate, împărţit în mai multe categorii, urmând să fie înfiinţată şi funcţia de manager de instanţă, pentru degrevarea judecătorilor de sarcini administrative, conform unui proiect de lege aprobat, miercuri, de Guvern.
Proiectul privind statutul personalului de specialitate din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea a fost transmis Parlamentului, după avizul Executivului, pentru a fi adoptat în procedură de urgenţă.
În şedinţa de miercuri a Cabinetului, ministrul Justiţiei, Cătălin Predoiu, a declarat că proiectul propune restructurarea şi reformarea de substanţă a personalului auxiliar din instanţe şi parchete, care devine astfel personal de specialitate.
Noul personal de specialitate se va împărţi în trei categorii mari, respectiv personal judiciar, de asistenţă şi tehnico-administrativ.
Personalul judiciar va fi compus din grefierul judiciar, de şedinţă şi de anchetă, în timp ce personalul de asistenţă va include funcţiile de grefier, grefier registrator şi agenţi procedurali.
Personalul tehnico-administrativ va fi format din specialişti IT, criminalişti şi şoferi.
"Nu este vorba doar de o schimbare de denumire, noi reorganizăm întreaga structură a personalului care deserveşte, practic, actul de justiţie alături de magistraţi. Această separare se regăseşte în noile funcţii pe care categoriile respective le au, iar transferul de atribuţii administrative de la judecător către grefierul juidiciar, în principal, dar şi celelalte categorii de grefier, va opera o reducere a volumului de muncă administrativă care, la ora aceasta, este desfăşurată de către magistrat, de către judecător în primul rând", a afirmat Predoiu.
Proiectul de lege instituie totodată funcţia managerului de instanţă, care va prelua practic toate atribuţiile care ţin de administrarea bugetului şi a patrimoniului instanţelor.
"În acest fel încercăm să dăm judecătorului un alt statut, şi anume să judece, lăsând funcţiile administrative şi bugetare pe seama unor specialişti", a arătat Predoiu.
El a susţinut că schimbările propuse corespund directivelor europene în domeniu şi angajamentelor luate de România în cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare pe justiţie.
În şedinţa de Guvern, premierul Emil Boc a apreciat că noul statut al personalului din instanţe va conduce la scurtarea duratei proceselor şi a precizat că Ministerul Finanţelor a asigurat resursele pentru implementarea noilor proceduri începând cu 2012.