România şi-ar putea dubla numărul de turişti străini în următorii 2-3 ani, de la 1,3 milioane în prezent, dacă va continua să se concentreze pe promovarea muntelui, a Deltei, a mănăstirilor şi a vieţii la ţară, afirmă Taleb Rifai, secretarul general al Organizaţiei Mondiale a Turismului (OMT).
"Numărul persoanelor care trec graniţele României este de 7,5-8 milioane în fiecare an, iar dintre aceştia noi estimăm că 1,2-1,3 milioane sunt turişti. Această cifră are trebui cel puţin dublată în următorii 2-3 ani, dar doar dacă actualele politici continuă. Pentru o lungă perioadă de timp, România s-a concentrat pe litoral, care este un activ important. Dar unicitatea României sunt muntele, câmpiile, viaţa la ţară, care au început să fie valorificate în ultimii 2-3 ani, şi aceasta este direcţia bună", a declarat Rifai pentru MEDIAFAX.
Cu cât este mai variată oferta, cu atât vor sta mai mult în ţară turiştii străini
Şeful OMT crede că mai importantă decât creşterea numărului de turişti ar trebui preocuparea autorităţilor pentru a-i determina pe aceştia să cheltuiască mai mult.
"Aţi putea face turiştii să cheltuiască mai mult crescându-le media de şedere, iar aceasta se poate face dezvoltând produse care să-i facă să stea mai mult în România. La munte ar putea fi create activităţi precum călăritul, rafting, schi etc. Cu cât este mai variată oferta de produse, cu atât vor sta mai mult în ţară. Ţara în care se cheltuieşte cel mai mult este Statele Unite, pentru că ai foarte multe de făcut. Urmează Elveţia, Italia sau Spania", a spus Rifai.
El crede că este greşit ca România să fie comparată cu Bulgaria doar pentru că împart acelaşi litoral şi că ar fi mai bine să fie urmărite modelele unor ţări cu relief asemănător, precum Elveţia sau Slovenia.
Principala problemă a României este că a început târziu
"Cred că România a suferit în ultimii 2-3 ani o transformare majoră din punct de vedere al strategiei în turism. Principala problemă a României în domeniu este că a început târziu. Mult timp nu a făcut ceea ce a trebuit să facă. Cred că litoralul este bine să rămână cum este acum, dar trebuie îmbunătăţită calitatea. Este nevoie absolută şi de turism intern, dar este o nevoie a populaţiei din această ţară. Dacă preţurile vor fi bune şi produsele de calitate, probabil că vor reprezenta o atracţie şi pentru ţările din jur. Dar întoarceţi-vă către adevăratele avantaje, care sunt unice - mănăstirile, munţii, pădurile, traseul lung al Dunării prin ţară, gastronomia şi folclorul. Acestea nu sunt valorificate. În zona de litoral vinzi acelaşi produse pe care le vezi în atât de multe locuri în lume. Nu vor reprezenta baza a ceea ce înseamnă o poveste de succes", a mai spus Rifai.
Oficialul OMT a vizitat pentru câteva zile România şi s-a întâlnit cu preşedintele Traian Băsescu, ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului, Elena Udrea, şi ministrul de Externe, Teodor Baconschi.
România - locul 63, într-un top privind competitivitatea în turism
România a urcat în acest an trei poziţii, până pe locul 63, într-un top privind competitivitatea în turism realizat de World Economic Forum (WEF), care include 139 de ţări, dar este ultima din Uniunea Europeană.
Clasamentul este condus de Elveţia, Germania şi Franţa, urmate de Austria, Suedia, Marea Britanie, Statele Unite, Canada, Spania şi Singapore.
Dintre ţările membre mai noi ale UE, Estonia este cel mai bine plasată, pe locul 25, urmată de Cehia, pe 31, Slovenia pe 33 şi Ungaria pe 38. Bulgaria se află pe poziţia 48, urmată imediat de Polonia, precum şi de Slovacia şi Lituania, pe locurile 54-55.
În funcţie de cadrul de reglementări în domeniul turismului, România ocupă poziţia 51 în clasament, dar este pe locul 66 atât în privinţa mediului de afaceri şi a infrastructurii, cât şi a resurselor umane, culturale şi naturale.
Totodată, România atrage de aproape cinci ori mai puţini turişti străini decât Bulgaria şi încasează de peste trei ori mai puţini bani din această sursă, diferenţele fiind şi mai mari comparativ cu alte ţări, precum Ungaria, Cehia sau Polonia. Datele reies dintr-un raport al Organizaţiei Mondiale a Turismului pentru anul 2009, care nu include însă şi România, cifrele aferente turismului autohton fiind extrase din datele Institutului Naţional de Statistică şi ale Bănii Naţionale.
Încasări mult mai mici decât în Bulgaria, Ungaria sau Croaţia
Astfel, potrivit INS, sosirile cetăţenilor străini în structurile de primire turistică au numărat 1,275 milioane în 2009. Datele BNR privind balanţa de plăţi din turism arată pe 2009 intrări de 882 milioane euro (circa 1,2 miliarde de dolari). Nici în 2010 indicatorii turismului românesc nu arată mai spectaculos: circa 1,3 milioane de turişti străini şi încasări aferente de 860 milioane de euro.
În schimb, raportul Organizaţiei Mondiale a Turismului arată că în Bulgaria au sosit în 2009 peste 5,7 milioane de turişti străini, care au cheltuit 3,72 miliarde de dolari.
Ungaria a fost vizitată de 9 milioane de turişti străini, care au lăsat în ţara vecină 5,63 miliarde de dolari. Cehia a atras puţin peste 6 milioane de turişti străini, câştigând aproape 6,5 miliarde de dolari de pe urma lor, iar Croaţia a încasat 8,88 de miliarde de dolari de la cei 9,3 milioane de turişti străini care au vizitat acest stat în 2009.