Termenul limită pentru plata contribuţiei la asigurările de sănătate este 25 ianuarie şi nu poate fi modificat de CNAS, dar, în funcţie de situaţiile din fiecare zonă, Casele judeţene ar putea prelungi programul de lucru, inclusiv în zilele în care nu se lucrează cu publicul, a spus Lucian Duţă.
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Lucian Duţă, a declarat, ieri, agenţiei MEDIAFAX că termenul de 25 ianuarie pentru plata contribuţiei la asigurările de sănătate în cazul persoanelor care plătesc o singură dată pe an, respectiv pentru cei care au venituri din drept de autor sau convenţii civile, este stabilit de către autorităţile financiare.
"În cazul în care vom avea situaţii care impun mărirea timpului de lucru pentru ca toţi asiguraţii să-şi plătească contribuţia, o vom face. Mă refer la faptul că acele case de asigurări de sănătate au foarte mulţi asiguraţi care trebuie să plătească această contribuţie. În aceste cazuri, la nivel local se poate hotărî prelungirea programului în zilele în care nu se lucrează cu publicul, respectiv vineri, sâmbătă sau chiar duminică, pentru a ne înscrie în termenul legal", a precizat Duţă.
El a făcut această precizare după ce a transmis ordinul către toate Casele judeţene privind sistarea activităţii până luni, din cauza unor probleme la Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI).
Ieri după-amiază, activitatea caselor de asigurări de sănătate din majoritatea judeţelor se desfăşura îngreunat, dar fără a fi suspendată, fiind găsite soluţii astfel încât să poată fi făcute încasările la fondul de sănătate, adeverinţele de asigurat fiind eliberate cu ajutorul unor alte programe.
Activitatea CAS din ţară, suspendată până luni
Activitatea caselor de asigurări de sănătate din ţară a fost suspendată până luni, măsura fiind dispusă, ieri, de preşedintele CNAS, Lucian Duţă, pentru remedierea problemelor apărute la sistemul SIUI.
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Lucian Duţă, a emis, ieri la prânz, ordinul de suspendare a activităţii caselor de asigurări de sănătate din ţară.
Măsura a fost luată pentru organizarea ghişeelor şi rezolvarea problemelor informatice.
Astfel, activitatea va fi suspendată până luni.
"Sistemul informatic a fost creat pentru eliminarea fraudei şi pentru ca asiguraţii să aibă garanţia că banii lor sunt cheltuiţi corect. Dacă începând de luni, când ar trebui să reluăm activitatea, vom constata că nu ne putem încadra în termenul de 25 ianuarie, atunci vom hotărî prelungirea programului de lucru în zonele cu mulţi plătitori. Acest lucru însă îl vom hotărî de săptămâna viitoare şi acolo unde se impune", a mai spus preşedintele CNAS.
Casele de asigurări de sănătate au program de lucru cu publicul de luni până joi.
Potrivit lui Lucian Duţă, defecţiunea la Sistemul Informatic Unic Integrat nu se datorează nici CNAS, nici partenerilor cu care s-a construit sistemul.
"Defecţiunea este la nivel structural şi a fost comunicată firmei- mamă din SUA în cursul nopţii (de marţi spre ieri, n.r.). Am primit o soluţie pe care o vom testa", a precizat preşedintele CNAS.
Valoarea totală a proiectului informatic se ridică la 103 milioane de euro pentru 15 ani
Sistemul Informatic Unic Integrat al CNAS, lansat în 20 decembrie 2010, reprezintă baza pentru introducerea în 2011 a cardului naţional şi a fişei electronice şi permite legătura continuă cu cei aproape 30.000 de furnizori din sistem.
Preşedintele CNAS preciza atunci că, înainte de implementarea SIUI, în evidenţele medicilor de familie figurau 27 de milioane de asiguraţi, iar după implementarea acestuia erau 19.583.979 de persoane. De asemenea, implementarea versiunii centralizate a SIUI oferă posibilitatea unui control proactiv în relaţia cu furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale.
"SIUI reprezintă cel mai mare sistem informatizat din România, prin serviciile sale fiind asigurat managementul furnizării serviciilor medicale pentru întreaga populaţie a României. Registrul unic al asiguraţilor conţine întreaga populaţie a României, acesta fiind unul dintre motivele datorită căruia versiunea centralizată deţine o complexă bază de date cu informaţii despre persoanele care beneficiază de sistemul asigurărilor de sănătate. Varianta centralizată a SIUI recepţionează, monitorizează şi gestioneză emiterea zilnică a unui număr foarte mare de documente", a explicat Lucian Duţă.
El a adăugat că sistemul verifică şi validează serviciile medicale luând în considerare întregul complex de date despre asigurat, despre medic, despre furnizorul medico-farmaceutic care a semnat un contract cu casa de asigurări, despre listele de medicamente şi despre serviciile active la momentul curent. În plus, sistemul decontează un serviciu medical numai dacă în privinţa acestuia sunt respectate în totalitate prevederile normative în vigoare, aproximativ 800 de reguli de validare naţională.
Valoarea totală a proiectului informatic, aşa cum a fost el conceput, se ridică la 103 milioane de euro pentru 15 ani.
"Până acum au fost cheltuite 36 de milioane de euro. Proiectul de dezvoltare şi implementare a sistemului a demarat în 2002, totuşi abia în noiembrie 2008 au fost semnate documentele de finalizare a fazei de construcţie, trecându-se la faza operaţională, iar la mijlocul lui 2010 a fost demarată implementarea versiunii SIUI", preciza atunci preşedintele CNAS.
Preşedintele Traian Băsescu, care a participat la lansareas SIUI, declara atunci că numai ce am auzit din prezentare probează eficienţa acestui sistem.
" Înainte de introducerea sistemului, când adunai toţi pacienţii care erau înscrişi la medicii de familie, România avea 27 de milioane de înscrişi. Când s-a trecut la introducerea în baza de date, s-a constatat că sunt doar 19 milioane şi vreo 800.000. Şapte milioane... Fraudă! La fel ca la asistenţa socială, la fel ca la pensionaţii pe caz de boală, la fel ca în multe alte locuri", a mai spus şeful statului", spunea atunci şeful statului.