Băncile ar putea fi obligate, la cererea clienţilor, să propună refinanţarea sau reeşalonarea creditelor contractate de persoanele al căror grad de îndatorare a depăşit nivelul validat de BNR ca urmare a creşterii costului împrumutului, potrivit unui amendament la OUG 50, aprobat de deputaţi.
"Prin creşterea nivelului costului creditului nu se poate depăşi un grad maxim de îndatorare a clientului, validat de BNR pentru fiecare instituţie bancară. În caz contrar, la cererea clientului, în urma analizei documentelor justificative care să ateste depăşirea acestui prag, creditorul este obligat să propună clientului, în scris, refinanţarea sau re-eşalonarea creditului, fără alte costuri sau analize suplimentare", potrivit amendamentului introdus după alineatul (3) al articolului 35 al OUG 50 şi aprobat de către deputaţii din Comisia de Buget, Finanţe şi Bănci.
Iniţial, amendamentul prevedea ca grad maxim de îndatorare nivelul de 70%, acceptat de BNR la unele bănci, dar deputaţii au modificarea această formulare.
În motivarea amendamentului se arată că nu se poate accepta ca mai mult de 70% din venitul unei persoane sau al unei familii în cazul creditelor la care există co-plătitori să reprezinte cheltuieli cu ratele de credit.
"În acest caz, o refinanţare la costuri mai mici sau o re-eşalonare este necesară", potrivit motivaţiei.
Pe de altă parte, deputaţii au aprobat mai multe amendamente la articolul 36 al OUG 50, care includ şi stabilirea comisionului de analiză dosar şi a celui unic în sumă fixă, aceeaşi sumă fiind percepută tuturor consumatorilor cu acelaşi tip de credit în cadrul aceleiaşi instituţii financiare.
"Comisionul de administrare se percepe pentru monitorizarea/înregistrarea/efectuarea de operaţiuni de către creditor în scopul utilizării/rambursării creditului acordat consumatorului", prevede un alt amendament aprobat de deputaţii din Comisia de Buget, Finanţe şi Bănci.
Deputaţii au mai aprobat şi înlocuirea, pentru creditele aflate în derulare, a comisionului de mentenanţă/gestiune/monitorizare cu cel de administrare, dacă se îndeplinesc condiţiile din definiţia acestuia din urmă.
Un alt amendament important aprobat de deputaţi se referă exprimarea modului de calculare a dobânzii la credite.
Astfel, litera (a) de la articolul 37 a fost avizat într-o formă uşor diferită, pentru că textul iniţial permitea interpretări diferite.
"Dobânda va fi compusă dintr-un indice de referinţă EURIBOR/ROBOR/LIBOR, la o anumită perioadă sau din rata dobânzii de referinţă a BNR, în funcţie de valuta creditului, la care creditorul adaugă o anumită marjă, fixă pe toată perioada derulării contractului", potrivit formei aprobate a literei (a) de la articolul 37.
Totuşi, deputaţii au amânat clarificarea disputei privind modificarea marjei din contractele în derulare în momentul aplicării OUG 50, prin aprobarea abrogării literei (b) articolului 37, în condiţiile în care băncile depuseseră un amendament din care reieşea că pot modifica marjele din contractele iniţiale pentru a-şi menţine costurile.
"Marja dobânzii poate fi modificată doar ca urmare a modificărilor legislative care impun în mod expres acest lucru", prevede litera (b) a articolului 37 din OUG 50, care a fost abrogat de deputaţi.