Obligativitatea echipării autoturismelor cu cauciucuri de iarnă a fost o idee care i-a "venit" Ancăi Boagiu când a constatat că circulaţia dinspre Poiana Braşov spre Bucureşti poate fi perturbată de "câţiva fulgi de zăpadă", a povestit, cotidianului "Gândul", titulara Ministerului Transporturilor.
"Acum o lună, în timp ce veneam din Poiana Braşov înspre Bucureşti, au început să cadă câţiva fulgi de zăpadă. Brusc au început ciocnirile între maşini. M-am enervat, i-am sunat pe cei de la Compania de Drumuri şi i-am luat la întrebări. Le-am zis că îi dau afară dacă nu iau măsuri urgente. Ei mi-au spus că nu e vina lor, pentru că toată lumea are cauciucuri de vară. Aşa mi-a venit ideea", a declarat, pentru "Gândul", Anca Boagiu, cu puţin timp înainte să anunţe că s-a răzgândit şi că obligativitatea nu se aplică decât de anul viitor.
"Apoi am întrebat cum e situaţia în alte state europene şi am aflat că Germania tocmai introducea această măsură", a adăugat ministrul.
În săptămâna dintre anunţarea măsurii ca obligatorie începând de anul acesta şi joia trecută, când ministrul a anunţat că e în vigoare abia de anul viitor, atât magazinele de specialitate cât şi service-urile au fost luate cu asalt, se remarcă în articolul din "Gândul".
"La nivelul service-urilor activitatea de montare a cauciucurilor de iarnă a crescut cu 20-25% în medie. Mi-am cumpărat şi eu, ocazie cu care am descoperit că, din cauza anunţului, anvelopele s-au scumpit cu 15-20%. Când le-am comandat, înainte de anunţ, erau 500 de lei fiecare. Când le-am primit erau deja 595 de lei", a declarat, pentru "Gândul", Cristian Muntean, director în cadrul ASSAI, asociaţie care reprezintă interesele a peste 400 de service-uri auto independente.
Ministerul a decis ca prevederea privind obligativitatea echipării cu cauciucuri de iarnă să se aplice şi maşinilor mici, nu numai celor de mare tonaj, nu numai din motive de siguranţă, ci şi din motive economice. "Avem în vedere două chestiuni. În primul rând siguranţa traficului, iar în această privinţă nu trebuie să mai argumentez de ce sunt mai eficiente anvelopele de iarnă. Apoi, este vorba despre costurile pe care le avem pentru decongestionare. Acestea sunt cuprinse între 1.050 şi 1.500 de lei pe oră. Anul trecut am avut cumulat blocaje în trafic de 67 de zile", a explicat Boagiu. Conform calculelor cotidianului, pierderile ar totaliza în acest caz peste două milioane de lei, respectiv cel puţin 470.000 de euro.
Ministrul Boagiu a ţinut să precizeze că aplicarea legii anul acesta, la scurt timp după anunţarea sa, nu este o tentativă de a favoriza pe nimeni. "Am auzit astfel de vorbe cum că sunt favorizate anumite firme. Pe cine să favorizez? Eu am avut în vedere siguranţa traficului şi reducerea costurilor. Nu ştiu care sunt firmele care vor avea beneficii de pe urma acestor măsuri. Cei care au observaţii de genul acesta să demonstreze ceea ce spun", a mai declarat titulara Transporturilor.