Asociaţia Industriei Feroviare din România (AIF) solicită Guvernului, printr-o scrisoare deschisă, să reconsidere angajamentele luate faţă de FMI privind creşterea tarifelor practicate de companiile CFR şi Metrorex, apreciind că majorarea acestora va duce la falimentul căii ferate.
"Considerăm că majorarea tarifelor în acest domeniu va contribui definitoriu la distrugerea iremediabilă a infrastructurii publice de transport pe şină, la falimentul societăţilor în cauză şi la pierderea ultimilor clienţi pe care sistemul de transport public pe şină îi deţine", se arată în scrisoare.
Scrisoarea este adresată premierului Emil Boc şi miniştrilor Transporturilor (Radu Berceanu), Finanţelor (Sebastian Vlădescu) şi Economiei (Adriean Videanu).
"Vă solicităm să reconsideraţi imediat această abordare financiară care, în contextul crizei economice, poate fi ultima piesă către distrugerea totală a legăturilor feroviare către zonele de producţie sau distribuţie interne sau externe ale României, însemnând pierderea imediată a competitivităţii multor agenţi economici români sau străini, care activează pe teritoriul României", potrivit documentului.
Conform AIF, diminuarea activităţii companiilor afectate va duce la creşterea vulnerabilităţii economiei româneşti prin micşorarea produsului intern brut şi sporirea artificială a şomajului.
Totodată, asociaţia solicită celor trei miniştri să găsească resurse pentru finanţarea activităţilor de transport pe şină, precum şi deblocarea resurselor financiare pentru cofinanţarea proiectelor europene de reparaţii a infrastructurii feroviare şi modernizare a materialului rulant.
AIF consideră că majorarea tarifelor pentru accesul la infrastructura feroviară va avea ca efect o creştere în lanţ a preţurilor practicate de transportatorii feroviari privaţi sau de stat.
În acelaşi timp, scumpirea tarifelor practicate de CFR Marfă în contextul anunţului de privatizare va duce la obţinerea unei sume de vânzare mai mici.
"În contextul recent anunţatei privatizări a CFR Marfă, schimbarea politicilor tarifare, deteriorarea condiţiilor de piaţă şi probabila pierdere a ultimilor clienţi vor conduce la diminuarea valorii de vânzare a acţiunilor societăţii şi implicit, la obţinerea unei sume de vânzare mult mai mici", se arată în documentul citat.
Lipsa proiectelor de modernizare a infrastructurii feroviare publice şi de reînnoire a dotării tehnice aferente operatorilor de transport a forţat companiile de profil să îşi restrângă mereu activitatea şi să concedieze din personal personal.
Totodată, locomotivele şi vagoanele au o vârstă medie de 25 de ani, iar infrastructura feroviară publică este scadentă la reparaţii pe aproape 90% din poduri şi lucrări de artă, 90% din reţeaua de tracţiune electrică şi 50% din infrastructură.
Guvernul s-a angajat faţă de FMI că va creşte tarifele practicate de zece companii publice care înregistrează cele mai mari pierderi, inclusiv de CFR Călători, CFR Infrastructură, CFR Marfă, Electrificare CFR şi Metrorex.
Asociaţia Industriei Feroviare din România este o organizaţie non-guvernamentală care reprezintă interesele a aproximativ 20 de companii cu activităţi în industria feroviară.