Ministrul Turismului, Elena Udrea, a lansat ieri la Shanghai brandul turistic al României, cu sloganul "explore the Carpathian garden".
Brandul a fost lansat în prezenţa a câtorva sute de persoane, majoritatea români.
Lansarea imaginii şi logo-ului brandului a fost precedată de un concert al naistului Gheorghe Zamfir, care şi-a început recitalul cu două piese din repertoriul internaţional, "Lonely Shepherd" şi "El condor pasa". După acestea au urmat câteva doine, fără acompaniament, recitalul încheindu-se cu "Ciocârlia".
Muzica maestrului n-a mai reuşit de această dată să-i stoarcă lacrimi Elenei Udrea, cum s-a întâmplat cu un an şi jumătate în urmă, la un concert dintr-o catedrală din Stuttgart.
"În acest moment, nu cred că există o persoană mai emoţionată ca mine, mai mândră de cetăţenia ei şi mai încrezătoare în ţara pe care o reprezintă", a spus Udrea în discursul care a precedat lansarea brandului.
Ea a adăugat că brandul scoate în evidenţă tocmai ce are România mai frumos, mai interesant şi mai pur.
La lansarea brandului, pe scenă, alături de Udrea şi ministrul Afacerilor Externe, Teodor Baconschi, au fost prezenţi foştii mari sportivi Nadia Comăneci, Gheorghe Hagi şi Ilie Năstase.
În paralel, în jurul scenei, erau prezenţi câţiva tineri chinezi îmbrăcaţi în costume medievale, doi dintre ei purtând şi câte o coroană de genul celei cu care apare în picturi Ştefan cel Mare.
Brandul invită la explorarea "grădinii carpatice" în culori vii, predominant nuanţe de verde, dar şi albastru, galben şi portocaliu.
În centrul logoului apare scris "România" într-un font rotund, parcă scris de mână, fiecare literă fiind colorată în două-trei nuanţe de verde. Semnul diacritic al literei "â" este colorat cu nuanţe de galben şi portocaliu.
Deasupra brandului, în partea dreaptă, apare un element grafic asemănător unei frunze de-a lungul unei ape curgătoare.
Sloganul "explore the Carpathian garden" este plasat în partea de jos a imaginii, scris într-un font mai comun, de culoare verde şi înclinat spre dreapta.
Fundalul este alb, fără alte elemente distinctive.
Brandul a fost lansat cu ocazia zilei naţionale a României la Expoziţia Mondială 2010, organizată la Shanghai.
Udrea: N-aş putea să spun cum s-a lucrat la brand, dar ne-a fost predat cu drepturi de autor
Ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului Elena Udrea a declarat ieri la Shanghai, întrebată dacă logoul brandului turistic al României a fost preluat de pe internet, că nu ştie cum s-a lucrat la brand şi că acesta a fost predat ministerului odată cu drepturile de autor asupra lui.
"Nu mă pricep la branduri şi mărci, dar acest produs a fost achiziţionat în urma unei licitaţii publice de la o mare companie de branding din lume, care a lucrat la brandurile Spaniei, Greciei, Croaţiei, Cubei şi altele", a declarat Udrea la conferinţa de după lansarea brandului.
Ea a adăugat că brandul a fost predat ministerului cu toate drepturile de autor. Firma care l-a creat a garantat pentru el dreptul de proprietate internaţională, a spus Udrea.
"Din punctul nostru de vedere suntem în deplină legalitate. N-aş putea eu să vă răspund cum s-a lucrat la acest brand, dar avem garanţia că cei care au creat brandul sunt responsabili şi au respectat toată legislaţia", a mai spus ea.
Un site românesc a prezentat ieri mai multe similitudini între logo-ul din brandul turistic lansat ieri la Shanghai şi cel al unui proiect englezesc de autobuze ecologice, care ar fi costat 250 de dolari.
Unul dintre elementele logo-ului, care reprezintă o frunză, este aproape identic ca formă şi culoare în cele două imagini. De asemenea, sub frunză apare, în ambele cazuri, o linie desenată aproape la fel, dar de culori diferite.
Crearea şi promovarea brandului turistic, finanţate din fonduri europene, fac parte dintr-un proiect de promovare a potenţialului turistic al României, pentru care sunt alocaţi 75 milioane de euro până la finalul anului 2013.
Brandul este realizat de asocierea THR - Asesores en Turismo, Hoteleria y Recreacion SA - Taylor Nelson Sofres.
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului arată, într-un comunicat, că asociearea THR-TNS este una dintre cele mai prestigioase firme de branding din lume, care a construit branduri de turism pentru ţări ca Argentina, Spania, Croaţia.
"În cadrul contractului, serviciile furnizate de prestator au constat în: elaborarea de studii pentru stabilirea imaginii curente a României pe pieţele principale ale României; determinarea avantajelor competitive ale României comparativ cu alte destinaţii turistice; identificarea celei mai bune poziţionări a României ca destinaţie turistică; conceptualizarea, creaţia şi designul acesteia; identificarea unor linii directoare pentru poziţionarea brandului pe pieţele turistice şi pentru strategia de comunicare; crearea manualului de brand care să cuprindă informaţii despre modalităţile de utilizare şi câteva exemple de aplicaţii", se precizează în comunicat.
Referitor la drepturile de proprietate intelectuală, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului arată că a prevăzut o serie de obligaţii contractuale în sarcina asocierii THR-TNS, în baza cărora prestatorul garantează că elementele manualului de brand sunt originale şi nu încalcă dreptul de autor, drepturile conexe sau un alt drept de proprietate intelectuală aparţinând sau exercitate în condiţiile legale de către un terţ.
Totodată, prestatorul garantează că nu există nici un fel de limitări legale ori contractuale sau alte împrejurări, în a cesiona drepturile de proprietate intelectuală, iar drepturile patrimoniale vor fi considerate ca cesionate în mod irevocabil ministerului de la data executării obligaţiei de plată a serviciilor.
De asemenea, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului s-a asigurat că elementele brandului sunt înregistrate la OSIM.
Ministerul Turismului a rezervat opt domenii web care fac referire la sloganul brandului turistic
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT) a rezervat, prin intermediul unor firme specializate, un număr de opt domenii de internet care fac referire la sloganul brandului turistic al României, lansat, joi, la Shanghai, de ministrul Elena Udrea.
"Înainte de lansarea oficială a brandului de turism al României, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului a apelat la firme specializate pentru rezervarea domeniilor www.explorethecarpathiangarden.ro, www.explorethecarpathiangarden.com, www.explorethecarpathiangarden.net, www.explorethecarpatiangarden.org, www.explorethecarpathiangarden.info, www.explorethecarpathiangarden.eu, www.carpathiangarden.ro şi www.carpathiangarden.com", se arată într-un comunicat al instituţiei remis, joi, agenţiei MEDIAFAX.
Domeniile au fost cumpărate la solicitarea MDRT pentru a fi utilizate exclusiv de minister, se precizează în comunicat.
"De asemenea, MDRT a făcut toate demersurile necesare pentru înregistrarea ca marcă a brandului de turism (atât logo, cât şi slogan), înainte de lansarea lui oficială", se menţionează în comunicat.