Preşedintele Traian Băsescu a semnat, ieri, decretul de promulgare a Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr.188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, după ce CC a decis în aprilie că mai multe articole din legea iniţială erau neconstituţionale.
Plenul Camerei Deputaţilor, în calitate de Cameră decizională, a adoptat, în 23 iunie, raportul întocmit de comisii după reexaminarea Legii Statutului funcţionarilor publici, în sensul eliminării prevederilor declarate neconstituţionale de către Curtea Constituţională.
Comisia juridică a explicat că "punctele 1, 6, 27 şi 28 ale articolului I din legea trimisă la promulgare au fost declarate neconstituţionale" şi "toate trimiterile din legea trimisă la promulgare, referitoare la articolele declarate neconstituţionale, se elimină".
Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins reexaminarea legii, în şedinţa din 2 iunie 2010.
Curtea Constituţională a decis, în 14 aprilie, că mai multe prevederi din actul normativ care modifică şi completează Legea funcţionarilor publici, adoptată în Camera Deputaţilor la începutul lunii martie, sunt neconstituţionale.
Aceste prevederi care modificau Legea 118/1991 se refereau la categoriile de funcţionari publici cu funcţie de conducere, concursul de recrutare pentru funcţiile publice şi lista funcţiilor publice de conducere.
Accederea într-o funcţie publică trebuie să se facă prin concurs, în mod echitabil, iar legiferarea unor măsuri ce ţin de descentralizare trebuie făcută în mod unitar şi nediferenţiat, arată judecătorii CC în motivarea deciziei referitoare la actul de modificare a Legii funcţionarilor publici.
CC a constatat că legiuitorul nu a motivat necesitatea desfiinţării unei categorii de funcţii publice şi înfiinţării unor noi posturi de conducere la nivelul serviciilor publice deconcentrate, introducând o reglementare diferită fără o motivare logică şi întemeiată, se arată în motivarea deciziei din 14 aprilie.
Judecătorii CC au constatat că trebuie să existe un tratament juridic echitabil aplicabil pentru accederea într-o funcţie publică de conducere sau de execuţie.
Judecătorii au arătat că funcţia de şef serviciu sau şef birou trebuie să se bucure de acelaşi tratament ca toate funcţiile de conducere şi că nu li se poate aplica un regim de recrutare diferit.
CC mai menţiona că se "consacră o modalitate paralelă de acces la funcţiile publice de execuţie", iar pe de altă parte "se poate constitui temei pentru ocuparea fără concurs a funcţiilor publice de conducere". "Accesul la o funcţie publică trebuie să se facă prin concurs, în caz contrar ajungându-se la situaţii de discriminare", preciza CC.