Autorităţiile publice locale vor elabora bugete anuale în care vor evidenţia distinct veniturile şi cheltuielile aferente secţiunilor de funcţionare şi cele destinate dezvoltării, iar deficitele cumulate vor putea fi acoperite doar prin excedentul din anul precedent.
Potrivit unui proiect de ordonă de urgenţă publicat de Ministerul Administraţiei şi Internelor, secţiunea de funcţionare a unei administraţii locale reprezintă partea de bază, obligatorie, a bugetelor locale, cu excepţia bugetelor fondurilor externe nerambursabile şi a bugetelor împrumuturilor externe şi interne, care cuprinde veniturile necesare finanţării cheltuielilor curente pentru realizarea competenţelor stabilite prin lege, precum şi cheltuielile curente respective.
În veniturile secţiunii de funcţionare sunt incluse venituri proprii cu excepţia veniturilor din valorificarea unor bunuri, venituri proprii ale instituţiilor publice locale finanţate integral sau parţial din venituri proprii, subvenţii pentru finanţarea cheltuielilor curente, sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru finanţarea cheltuielilor curente, venituri din împrumuturi acordate instituţiilor şi serviciilor publice locale sau activităţilor finanţate integral din venituri proprii şi vărsăminte din veniturile secţiunii de funcţionare pentru finanţarea secţiunii de dezvoltare, care se reflectă cu valoare negativă.
În acelaşi timp, la cheltuielile de funcţionare sunt enumerate cheltuielile de personal, cu bunuri şi servicii, cu dobânzi, cu subvenţii, transferurile curente între unităţile administraţiei publice, alte transferuri pentru cheltuieli curente, cu asistenţă socială, rambursări de credite, împrumuturile pentru instituţii şi servicii publice locale sau activităţi finanţate integral din venituri proprii, precum şi alte cheltuieli.
Proiectul defineşte deficitul secţiunii de dezvoltare ca diferenţă dintre suma plăţilor efectuate şi a plăţilor restante, pe de o parte, şi vărsămintele din veniturile încasate şi cuprinse în secţiunea de dezvoltare, pe de altă parte, ce poate să apară pe parcursul execuţiei bugetare.
Veniturile aferente secţiunii de dezvoltare sunt compuse din vărsăminte din veniturile secţiunii de funcţionare, sume rezultate din valorificarea unor bunuri, subvenţii pentru cheltuieli de capital, sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru finanţarea cheltuielilor de capital şi sume primite de la Uniunea Europeană şi/sau alţi donatori în contul plăţilor efectuate şi prefinanţări.
La cheltuieli de dezvoltare vor fi incluse cheltuielile de capital, proiectele cu finanţare din fonduri externe nerambursabile de postaderare, transferurile pentru cheltuieli de capital şi alte transferuri interne pentru cheltuieli de capital.
În cazul bugetelor împrumuturilor externe şi interne tragerile autorizate din finanţările rambursabile contractate reprezintă sursa de finanţare a cheltuielilor acestor bugete.
"Cheltuielile unui buget se acoperă integral din veniturile bugetului respectiv, inclusiv excedentul anului precedent", se mai spune în proiect.
La elaborarea bugetelor ordonatorii de credite şi autorităţile deliberative au obligaţia să prevadă distinct credite bugetare destinate stingerii plăţilor restante la finele anului anterior celui pentru care se întocmeşte bugetul.
În situaţia în care gradul de realizare a veniturilor proprii programate în bugetele de ufncţionare şi dezvoltare în ultimii doi ani este mai mic de 97% pe fiecare an, ordonatorii de credite fundamentează veniturile proprii pentru anul curent cel mult la nivelul realizărilor din anul precedent.