Peste 200.000 de elevi susţin, începând de luni şi până în 29 aprilie, proba de evaluare a competenţelor digitale din cadrul examenului de bacalaureat.
După evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba şi literatura română, respectiv limba şi literatura maternă, care a avut loc în perioada 15-19 februarie, începând de luni, 19 aprilie şi până joi, 29 aprilie, va avea loc proba D din cadrul examenului de bacalaureat, respectiv evaluarea competenţelor digitale, a anunţat Ministerul Educaţiei.
Pentru susţinerea probei au fost înscrişi 212.088 elevi, ce vor fi repartizaţi în 1.411 centre de examen. În 19 aprilie vor susţine proba de evaluare a competenţelor digitale 47.619 de elevi, în 20 aprilie - 46.072, în 21 aprilie - 40.457, în 22 aprilie - 30.876, în 23 aprilie - 20.593, în 26 aprilie - 12.380, în 27 aprilie - 7.693, în 28 aprilie - 4.272, iar în 29 aprilie vor fi 2.207 de candidaţi.
Până în 14 aprilie au solicitat recunoaşterea şi echivalarea probei 114 elevi care deţin un certificat de competenţă digitală ECDL, în conformitate cu normele stabilite de MECTS.
Proba de evaluare a competenţelor digitale va fi susţinută în laboratoarele de informatică din unităţile de învăţământ liceal şi presupune două etape, cu timp total de lucru de maximum 90 de minute.
Prima etapă vizează rezolvarea unor sarcini de lucru referitoare la domeniul "Mijloace moderne de comunicare. Reţeaua Internet", durata acesteia fiind, în medie de 15 minute, dar nu mai mult de 30 minute. A doua etapă presupune rezolvarea unor sarcini de lucru din celelalte domenii de competenţă prevăzute în programa de bacalaureat, pentru care se alocă restul timpului rămas până la cele 90 de minute cât are proba, cumulat.
Candidaţii au de rezolvat aproximativ 16-17 itemi, ce vizează competenţe din următoarele domenii: "Concepte de bază privind sistemele de calcul", "Utilizarea computerului şi organizarea fişierelor şi sisteme de operare", "Procesoare de texte", "Procesoare de calcul tabelar", "Prezentări", "Baze de date" şi "Mijloace moderne de comunicare. Reţeaua Internet (HTML)".
Subiectele, precum şi pachetele de fişiere vor fi transmise în conformitate cu procedurile elaborate de Centrul Naţional pentru Evaluare şi Examinare (CNEE).
Subiectele pentru proba de evaluare a competenţelor digitale sunt stabilite de CNEE, potrivit programei de bacalaureat elaborate pe baza programei şcolare a disciplinei "Tehnologia Informaţiei şi a Comunicaţiilor", studiată în trunchiul comun, la toate filierele, profilurile si specializările, pe parcursul claselor a IX-a şi a X-a de liceu.
Comisia de bacalaureat pentru proba de evaluare a competenţelor digitale, organizată la nivelul unităţii de învăţământ liceal, va asigura, înaintea examinării, pregătirea laboratoarelor de informatică şi a calculatoarelor.
Astfel, Comisia se va asigura că toate calculatoarele au softul necesar pentru rezolvarea subiectelor şi că există conectare la internet pentru fiecare calculator. Totodată, la pregătirea calculatoarelor se va avea în vedere ca, în timpul probei, candidaţii să nu poată comunica între ei prin calculator şi ca toate aparatele să aibă aceeaşi informaţie pentru toţi candidaţii.
Candidaţii vor fi repartizaţi în săli în ordine alfabetică, câte unul la calculator, conform planificării. La finalul probei, candidaţii vor da comisiei un folder în care vor memora produsele software obţinute prin rezolvarea subiectelor propuse, precum şi un fişier în care vor nota răspunsuri la eventualele întrebări conţinute în subiecte.
Candidaţii nu pot intra în sălile de examen cu manuale, dicţionare, notiţe şi însemnări care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi cu telefoane mobile şi cu orice mijloc electronic de stocare a informaţiei, de calcul sau de comunicare. Elevii la care vor fi găsite astfel de materiale vor fi eliminaţi din examen de către preşedintele comisiei, indiferent dacă acestea au fost folosite sau nu.
Rezultatele obţinute de candidaţi nu se exprimă prin note sau prin calificativ admis/respins, ci prin stabilirea nivelului de competenţă în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu.
În funcţie de punctajul obţinut, va fi stabilit nivelul de competenţă digitală a candidatului, respectiv utilizator începător (0-25 puncte), utilizator de nivel mediu (26-50 puncte), utilizator avansat (51-74 puncte) şi utilizator experimentat (75-100 puncte). Rezultatele finale se comunică după ultima zi de examen.
Elevii care nu se prezintă la probele orale pot participa la probele scrise, însă nu poate promova examenul de bacalaureat.
După proba de evaluare a competenţelor digitale, elevii vor susţine, între 31 mai şi 4 iunie, proba de competenţe lingvistice într-o limbă străină.
Probele scrise de la bacalaureat încep în 28 iunie cu Limba şi literatura română şi continuă în 29 iunie cu Limba şi literatura maternă, în 30 iunie cu proba obligatorie a profilului, în 2 iulie cu proba la alegere a profilului şi specializării.
În 4 iulie vor fi afişate rezultatele (până la ora 16.00) şi pot fi depuse eventualele contestaţii (între orele 16.00 şi 20.00). În 6-7 iulie vor fi soluţionate contestaţiile, iar afişarea rezultatelor finale va avea loc în 8 iulie.