Românii intenţionează să îşi reducă semnificativ cheltuielile în 2010, majoritatea renunţând la achiziţia de locuinţe, maşini, electrocasnice sau mobilă, însă nu şi la concedii, unul din doi români propunându-şi să plece în vacanţă, conform unui studiu realizat de compania de cercetare 360insights.
Studiul este reprezentativ la nivel urban, a fost realizat în februarie, pe un eşantion de 800 de persoane, femei şi bărbaţi, între 16 şi 64 de ani.
"Românii din mediul urban privesc cu reţinere anul 2010 şi nu plănuiesc să facă prea multe investiţii majore. Astfel, pe lista lor de cheltuieli pentru acest an nu apar locuinţele, precum nici cumpărarea unui automobil. Nici măcar electronicele, electrocasnicele sau mobila nu sunt de mare interes. Totuşi, chibzuinţa apare într-o măsură mai mică atunci când vine vorba de concediul de odihnă (...). Astfel, unul din doi români spun că nu îşi vor refuza un concediu de odihnă în acest an", se arată în studiu.
Dintre cei chestionaţi, 7% au răspuns că intenţionează să îşi cumpere o locuinţă în 2010, 8% un automobil şi 15% electrocasnice sau mobilă.
Potrivit sursei citate, dintre cei care intenţionează să meargă în vacanţă, cinci din zece s-au hotărât să apeleze la turismul local, trei din zece afirmă că se vor orienta spre destinaţii din afara graniţelor, iar restul de doi din zece doresc să-şi petreacă atât o vacanţă în România, cât şi una în străinătate.
"Printre cei care ţin neapărat să îşi ia câteva zile libere se numără în principal persoanele cu nivel înalt de educaţie şi venit, care îşi permit luxul unei pauze de relaxare, pe când cei cu venituri mici declară mai degrabă că vor renunţa anul acesta la această cheltuială. Indiferent însă de venit, cei care nu concep să îşi amâne vacanţa sunt tinerii până în 24 ani", declară Manuela Dănilă, Senior Researcher în cadrul 360insights.
Pe de altă parte, aproape unul din patru români spun că intenţionează să îşi schimbe locul de muncă în acest an, pentru unul mai bun, printre aceştia numărându-se în mare parte persoanele cu venituri mici.
Totodată, 8% dintre românii din mediul urban intenţionează să ia un împrumut bancar în decursul lui 2010, urmând să se orienteze în mare parte spre credite ce vizează sume modice, pentru nevoi personale şi în foarte mică măsură către finanţări imobiliare sau ipotecare.
Studiul a fost realizat de către 360insights, companie de servicii integrate de cercetare şi consultanţă de marketing. Rezultate au fost obţinute pe baza centralizării răspunsurilor a 800 de persoane, femei şi bărbaţi, între 16 şi 64 de ani, din mediul urban, date culese în luna februarie a acestui an.