Prima de casare pe care o vor primi românii care vor participa la programul "Rabla" rămâne în 2010 la valoarea de 3.800 de lei, conform unui ordin al fostului ministru interimar al Mediului, Elena Udrea, publicat ieri în Monitorul Oficial.
Documentul prevede condiţii similare celor din 2009, respectiv ca maşina casată să fie mai veche de zece ani şi să fie funcţională atunci când ajunge la centrul de colectare.
Totuşi, ordinul de ministru prin care ghidul de finanţare pentru programul "Rabla" 2010 devine oficial legiferează câteva iniţiative care până în prezent erau la stadiul de propuneri. Printre acestea se numără introducerea de vouchere cu valoarea primei de casare, care se eliberează oricui este dispus să scape de maşina veche. În plus, un cumpărător de maşină nouă prin programul "Rabla" poate cumula trei astfel de vouchere, urmând să beneficieze astfel de o subvenţie maximă de 11.400 de lei, bani care vor fi scăzuţi din preţul plătit pentru noul autoturism şi suportaţi de stat, prin Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM).
Ghidul de finanţare, devenit oficial ieri, extinde programul "Rabla" şi la firme. Cu excepţia celor cu datorii la stat sau a celor care au primit sancţiuni de natură financiară, toate firmele vor putea cumpăra maşini sau tractoare prin programul "Rabla".
Conform legii, după adoptarea ghidului de finanţare, preşedintele AFM ar urma să stabilească, prin ordin, etapele programului. Într-o primă fază, este necesară înscrierea producătorilor şi importatorilor de maşini care au intenţia să participe la program şi validarea acestora, după publicarea listei programul devenind accesibil cetăţenilor, care se vor putea înscrie pe listele deschise de fiecare dintre dealeri.
Peste 32.000 de maşini mai vechi de zece ani au fost scoase din uz prin programul "Rabla" din acest an, reprezentând circa două treimi din numărul total al autovehiculelor pentru înlocuirea cărora statul îşi propusese, la începutul anului, să aloce fonduri.
Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) informa, în 14 decembrie, că 32.327 de maşini mai vechi de zece ani au fost scoase din uz prin ediţia 2009 a programului "Rabla". Astfel, suma totală cheltuită de stat pentru acest program a fost, în 2009, de 122.842.600 de lei.
"Programul, în valoare totală de 190.000.000 de lei alocate beneficiarilor-persoane fizice, a fost finanţat şi susţinut integral din veniturile Fondului pentru mediu", preciza sursa citată. Astfel, potrivit datelor AFM, programul "a fost realizat în proporţie de 65 la sută".
Ediţia 2009 s-a desfăşurat în trei etape. În prima dintre ele, derulată în perioada 20 martie-29 mai, au fost înlocuite 11.543 de autoturisme, primele de casare de la stat ridicându-se la valoarea de 43.863.400 de lei. În etapa a II-a, derulată între 1 iunie şi 31 august, s-au înlocuit 9.649 de autoturisme, valoarea totală a primelor de casare fiind de 36.666.200 de lei. În cea de-a III-a şi ultima etapă, derulată în intervalul 1 septembrie-11 decembrie, au fost înlocuite 11.135 de maşini, pentru care statul a plătit prime de 42.313.000 de lei.
Cele mai multe maşini noi alese de cei care şi-au dat autoturismele vechi la casat au fost Daciile Logan, ele reprezentând mai mult de jumătate din totalul celor pentru care statul a plătit prime de casare - 18.153.
În afară de Dacia, românii au preferat modele ale producătorilor Renault (2.651 de maşini), Skoda (2.249), Opel (1.557) sau Chevrolet (1.475). Totuşi, au existat şi doi români care, în locul maşinilor mai vechi de zece ani, au ales modele de Audi. Patru dintre cele peste 32.000 de maşini vechi casate au fost înlocuite de maşini Lada, alţi 15 români au ales să renunţe la maşinile vechi şi să-şi cumpere o Honda, iar 29 au ales maşini Mazda.
În septembrie, Ministerul Mediului propunea introducerea de vouchere cu valoarea de 3.800 de lei pentru casarea maşinilor mai vechi de zece ani, numărul maxim de astfel de bonuri ce vor putea fi folosite de acelaşi cumpărător fiind de trei.