Admiterea la liceu se face pe baza testului standardizat din clasa a VIII-a şi a mediei generale din clasele V-VIII, potrivit Codului Educaţiei, raportul Comisiei Miclea propunând ca liceele să-şi organizeze singure concursul pentru admitere.
Potrivit noului Cod al Educaţiei propus de Andronescu, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării este abilitat să organizeze evaluări naţionale. Acestea se organizează la finalul clasei a IV-a şi clasei a VIII-a, după modelul testărilor internaţionale standardizate, urmărind performanţa în competenţele generale şi specifice formate pe parcursul învăţământului general de tip comprehensiv.
La absolvirea ciclului primar se realizează o evaluare naţionala a competenţelor de bază după o metodologie elaborată de MECI şi aprobată prin ordin al ministrului.
Pentru admiterea la liceu se vor lua în considerare media generală obţinută pe parcursul claselor V-VIII, rezultatele obţinute la o evaluare naţională realizată la nivelul unităţii de învăţământ la finalul clasei a VIII-a şi structurată după modelul testărilor internaţionale standardizate şi rezultatele evaluării formative realizate pe parcursul anului şcolar.
Potrivit raportului Miclea, la finalul clasei a IV-a, Ministerul Educaţiei realiza, prin eşantionare, o evaluare la nivel naţional a competenţelor fundamentale dobândite în ciclul primar, după modelul TIMSS şi PIRLS. Şcolile pot decide, în baza unor metodologii proprii, şi alte modalităţi de evaluare a propriilor elevi de clasa a IV-a.
La finalul clasei a VI-a, toate şcolile, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei putea organiza şi realiza evaluarea elevilor prin două probe trans-curriculare: limbă şi comunicare (limba română şi o limbă străină), matematică şi ştiinţe. Rezultatele evaluărilor vor fi utilizate pentru realizarea unui raport de evaluare asupra fiecărui elev, care va fi înmânat părinţilor, pentru orientarea şcolară către un anumit tip de liceu şi pentru stabilirea planurilor individualizate de învăţare pentru anii următori de studiu din învăţământul obligatoriu.
La finalul clasei a IX-a se va realiza o evaluare naţională trans-curriculară obligatorie a tuturor elevilor. Rezultatele evaluării se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaţionale curente. Evaluarea va avea patru componente: evaluarea competenţelor de comunicare în limba maternă şi în două limbi de circulaţie internaţională, evaluarea competenţelor la matematică şi ştiinţe; evaluarea competenţelor de utilizare a calculatorului, printr-o probă practică. Evaluarea celorlalte competenţe-cheie care va fi făcută de către diriginte, consilierul şcolar şi colectivul de profesori ai clasei respective şi finalizată sub forma unor calificative stabilite pe baza rezultatelor obţinute în ciclul gimnazial. Rezultatele obţinute se înscriu în Portofoliul educaţional al elevului.
Miclea propunea ca rezultatele evaluărilor naţionale vor fi folosite de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării pentru evaluarea de sistem a învăţământului obligatoriu şi a învăţământului liceal şi pentru evaluarea unităţilor de învăţământ şi a personalului didactic. Miclea mai propunea ca liceele să aibă autonomie în organizarea admiterii şi să poată lua în considerare rezultatele la evaluarea naţională pentru realizarea admiterii.