CFR Marfă va fi privatizată anul viitor, iar celelalte două companii feroviare, CFR Călători şi CFR SA, vor fi restructurate, a declarat, ieri, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, după discuţia cu delegaţia Fondului Monetar Internaţional (FMI), reprezentanţi ai Comisiei Europene (CE) şi ai Băncii Mondiale (BM), care s-au arătat nemulţumiţi că veniturile celor trei companii sunt mai mici decât cheltuielile.
"Pe CFR Marfă s-ar putea obţine miliarde de euro", a spus Berceanu.
Oficialii FMI, CE şi BM au dorit să discute cu Berceanu despre companiile feroviare, iar ministrul a propus ca subiect de discuţie continuarea unor investiţii în infrastructură, chiar cu riscul creşterii deficitului.
Berceanu a relatat o parte a discuţiilor, afirmând că atât instituţiile internaţionale cât şi el personal sunt nemulţumiţi de activitatea companiilor feroviare.
La CFR Călători este necesară o restructurare a activităţii în general, dar mai ales în ceea ce priveşte personalul, supradimensionat "în unele zone", a spus Berceanu.
El a arătat că CFR Călători are nevoie de "o reorientare a activităţii" pentru creşterea veniturilor şi de o majorare a subvenţiei.
"Anul trecut am avut o subvenţie de 1,3 miliarde de lei, iar anul acesta subvenţia este de 600 şi ceva de milioane", a spus Berceanu.
El a adăugat că şi la CFR Infrastructură trebuie restructurată activitatea şi numărul de salariaţi.
Ministrul a apreciat că CFR Infrastructură nu s-ar putea finanţa singură, din taxa de utilizare a infrastructurii, nici dacă ar avea "personal zero".
"Dacă taxa va fi utilizată doar în ceea ce priveşte reparaţiile şi întreţinerea, iar investiţiile s-ar realiza din subvenţii, aşa situaţia ar fi echilibrată", a susţinut oficialul.
El a mai spus că în ceea ce priveşte CFR Marfă soluţia este pregătirea începând din acest an pentru privatizare, iar la sfârşitul anului viitor trecerea în proprietate privată.
În februarie, Berceanu a afirmat că privatizarea CFR Marfă, deţinută integral de Ministerul Transporturilor, nu mai este oportună, întrucât compania a trecut pe pierderi, prioritatea fiind redresarea situaţiei financiare a acesteia.
Iniţial, autorităţile afirmau că CFR Marfă va fi privatizată în 2009.
Astfel, fostul ministru al Transporturilor Ludovic Orban a declarat, în octombrie 2008, că privatizarea CFR Marfă va avea loc în 2009, instituţia aşteptând, la acea dată, un răspuns de la Comisia Europeană privind alegerea strategiei de trecere în proprietate privată a societăţii.