Prin reducerea cu o treime, taxa de poluare auto ajunge la un nivel dublu faţă de suma percepută la data introducerii taxei pe poluare auto, în iulie 2008.
Proprietarii care au achiziţionat vehicule înainte de 15 decembrie 2008, dar nu au încheiat procedurile de înmatriculare vor plăti taxa aflată în vigoare la data cumpărării.
"Am reglementat situaţia maşinilor care au fost cumpărate înainte de data de 15 decembrie 2008 şi care, prin ordonanţa de astăzi, au posibilitatea în continuare să şi le înmatriculeze pe baza legii vechi, adică legea din iulie, la cuantumul de atunci al taxei. În cazul în care şi-au înmatriculat maşina între timp, vor primi diferenţa de taxă pe care au achitat-o", a spus Boc.
Pentru maşini Euro 4 cu cilindree sub doi litri în continuare nu va fi plătită taxa de poluare, conform sistemului aplicat de la sfârşitul anului trecut.
Noua taxă va intra în vigoare la momentul publicării ordonanţei de urgenţă în Monitorul Oficial.
Noile reglementări
Dan Cârlan, secretar de stat în Ministerul Mediului, a precizat că reducerea cu o treime a taxei va fi aplicată în cazul tuturor vehiculelor şi că proprietarii de maşini care pot plăti taxa la vechea valoare trebuie să se încadreze în anumite termene.
"Toţi cei care şi-au cumpărat maşini până în 15 decembrie 2008 se împart în două categorii: unii care au înmatriculat deja, dar după 15 decembrie, plătind taxa triplată, şi alţii care încă nu şi-au înmatriculat maşina cumpărată înainte de 15 decembrie. Şi unii, şi ceilalţi au dreptul la a-şi înmatricula maşina, din momentul în care această ordonanţă intră în vigoare, cu taxa veche. Cei care au apucat să o înmatriculeze şi să plătească triplu vor primi diferenţa de taxă înapoi, dar au obligaţia ca în 20 de zile să depună o cerere, cu scop informativ, către autoritatea fiscală şi în următoarele 70 de zile să-şi termine procedurile de completare a dosarului de înmatriculare efectivă a maşinii. Pentru cei care şi-au înmatriculat maşina şi au plătit triplu, din momentul în care depun cererea, în termen de 45 de zile primesc diferenţa de taxă înapoi", a spus Cârlan.
El a arătat că 2008 a fost primul an în care numărul autovehiculelor vechi înmatriculate în România, de circa 300.000 unităţi, l-a depăşit pe cel al autovehiculelor noi, de 270.000 maşini.
\'Şi poate indicatorul cel mai îngrijorător cu putinţă este modul în care a evoluat raportul dintre maşinile vechi şi maşinile noi înmatriculate la un moment dat. În luna iunie 2008 se înmatricula o maşină veche la cinci noi, iar în decembrie 2008 raportul a ajuns patru maşini vechi la una nouă. Deci, e o deteriorare de peste 20 de ori a raportului dintre numărul de maşini vechi şi numărul de maşini noi înmatriculate în România", a spus Cârlan.