Salariul minim brut lunar este diferenţiat ca valoare, la calculul acestuia fiind aplicat un coeficient corelat cu nivelul de pregătire al angajatului. Astfel, pentru muncitorii necalificaţi salariul minim brut este de 600 lei, iar pentru angajaţii cu studii superioare ajunge la 1.200 lei.
"Credem că în contextul actual al crizei economice, această măsură va fi de natură să sprijine dezvoltarea turismului naţional şi în acelaşi timp să sprijine activitatea întreprinderilor mici şi mijlocii cu activitate din turism", a spus Udrea, într-o conferinţă de presă susţinută la Guvern.
Ea a arătat că astfel de tichete vor putea fi acordate de către angajatori în limita bugetului, pentru persoane încadrate cu contract individual de muncă. Tichetele vor fi acordate sub forma unui bon nominal, prin intermediul unităţilor emitente avizate de Ministerul Finanţelor, şi vor putea fi folosite doar de către persoanele ale căror nume sunt înscrise pe bilet.
"Tichetele de vacanţă se vor acorda în limita a 6 salarii minime brute pe economie şi pot fi folosite pe teritoriul României, iar cei care sunt de acord să folosească la plată aceste tichete se numesc unităţi afiliate şi trebuie să fie avizate de Ministerul Turismului în concordanţă cu Ordonanţa 58/98. Asta înseamnă că nu prevede un aviz special legate de aceste tichete de vacanţă, ci pur şi simplu ne referim la acele unităţi cu activitate în turism care respectă prevederile acestei ordonanţe şi care au avizul Ministerului Turismului pentru a funcţiona în acest domeniu", a spus Udrea.
Tichetele ar putea fi folosite începând cu vacanţa de Paşti
Ea a arătat că tichetele ar putea fi folosite începând cu vacanţa de Paşti, normele de aplicare a noului sistem urmând să fie aprobate de Guvern, prin hotărâre, în termen de 15 zile.
Potrivit ministrului de resort, efectul urmărit prin introducerea tichetelor de vacanţă sunt fiscalizarea unei mari părţi din activitatea desfăşurată "la negru" în turism, precum şi creşterea consumului şi a numărului de locuri de muncă.
Întrebată de presă care este efortul bugetar aferent tichetelor de vacanţă, Elena Udrea a arătat că această sumă este dificil de estimat.
"Pentru că aceste tichete pot fi acordate într-un cuantum de la un salariu până la şase salarii minime, în funcţie de angajator, atunci când este vorba de un angajator din sectorul bugetar, dar şi în funcţie de neogocierile dintre angajator şi angajat, când vorbim de sectorul privat, în acest moment este dificil să apreciem exact care va fi efortul bugetar. Cert este că el va fi cam în acelaşi cuantum cât este astăzi cel referitor la primele de vacanţă", a spus ministrul Turismului.
Suportate integral de către angajator
Proiectul de măsuri anticriză discutat, în luna ianuarie, de Guvern cu sindicatele şi patronatele prevede, printre altele, introducerea în procedură de urgenţă a tichetelor de vacanţă, măsură care va determina, potrivit documentului, un minus bugetar estimat la două miliarde lei (0,35% din PIB).
Guvernul arată, într-un comunicat, că tichetele de vacanţă pot fi acordate de către instituţiile din sectorul bugetar, inclusiv cele care se finanţează integral din venituri proprii, regiile autonome, societăţi comerciale la care statul este acţionar unic sau acţionar majoritar, societăţile şi companiile naţionale care încadrează personal prin încheierea unui contract individual de muncă.
Tichetele de vacanţă sunt bilete de valoare, cu valori nominale cuprinse între 10 şi 50 lei, integral suportate de către angajator, şi se pot folosi doar pentru achiziţionarea de pachete de servicii turistice în unităţile turistice avizate de Ministerul Turismului. Tichetele au termen de valabilitate de un an de la data emiterii, iar contravaloarea acestora nu se ia în calcul la stabilirea venitului salarial.
Ordonanţa de urgenţă prevede că angajatorul şi organizaţiile sindicale sau reprezentanţii salariaţilor stabilesc de comun acord unitatea emitentă a tichetelor de vacanţă cu care vor contracta prestarea serviciilor de acest tip.
Angajatul care beneficiază de tichete de vacanţă nu mai beneficiază de prima de vacanţă în cursul anului fiscal. Sumele corespunzătoare tichetelor de vacanţă acordate de către angajator sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, respectiv la calculul impozitului pe venit, în limita a şase salarii de bază minim brute pe ţară garantate în plată pentru fiecare angajat, pe an calendaristic, iar pentru salariat sunt scutite de plata impozitului pe venituri şi la impozitele sociale aferente.
Condiţii de utilizare
Ordonanţa de urgenţă stipulează că operatorii economici cu activitate de turism din România care doresc să accepte tichete de vacanţă ca modalitate de plată pot deveni unităţi afiliate acestui program dacă sunt autorizaţi de către Ministerul Turismului, conform Ordonanţei Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de turism din România, şi deţin structuri de primire turistice clasificate şi/sau agenţii de turism licenţiate. Comisionul maxim perceput de agenţiile de turism nu poate depăşi 10% din valoarea pachetelor de servicii.
Pentru acceptarea spre comercializare a tichetelor de vacanţă de către alte persoane decât titularul tichetului de vacanţă vor fi aplicate amenzi cuprinse între 1.000 şi 5.000 lei, iar pentru acceptarea de către unităţile de turism de tichete de vacanţă pentru achiziţionarea de servicii care nu îndeplinesc condiţiile pachetului minim de servicii vor fi percepute amenzi cuprinse între 1.000 şi 10.000 lei, sancţiune completată cu retragerea certificatului de clasificare, respectiv a licenţei de turism.
Unităţile turistice care nu vor acorda rest în bani la tichetele de vacanţă vor fi amendate cu sume cuprinse între 5.000 şi 10.000 lei.
Amenzile vor fi aplicate de către personalul cu atribuţii de control din Ministerul Turismului.