Într-un comunicat, ANPC anunţă că inspectorii au verificat toate cele 693 de firme în perioada 17 - 28 noiembrie.
"S-a verificat respectarea prevederilor legale privind calitatea, etichetarea, modul de comercializare, prezentare şi publicitate a produselor alimentare de post - produselor alimentare vegetale, texturat proteic de soia, făina de soia, mixuri pe bază de soia - existente la comercializare", informează ANPC.
În total, inspectorii au verificat peste 17 tone de alimente de post pe care le-au găsit la toate cele 693 de firme. Abateri de la lege au fost găsite la 540 de firme, patru tone de alimente fiind neconforme.
"Pentru abaterile constatate, au fost oprite definitiv de la comercializare 117 kilograme de produse care erau improprii consumului uman, iar 2.715 kilograme au fost oprite temporar de la comercializare, până la remedierea neconformităţilor. Totodată, pentru încălcarea reglementărilor privind protecţia consumatorilor, au fost aplicate 385 de amenzi contravenţionale, în valoare de 865.400 lei, şi 155 de avertismente", anunţă ANPC.
Potrivit comunicatului, inspectorii au descoperit situaţii în care anumite alimente aşa-zis de post erau preparate folosind şi ingrediente de origine animală.
"Un restaurant cu autoservire din Bucureşti prepara orez cu năut, tortellini cu ciuperci, orez cu legume şi diverse alte salate care erau prezentate ca fiind preparate de post, însă la unele dintre acestea se utilizau ca ingrediente ouăle, care nu erau declarate în compoziţie", se precizează în comunicat.
În judeţul Brăila, inspectorii au găsit la vânzare un produs denumit "caşcaval de post Tostino Red", o brânză vegetală care însă avea în compoziţie cazeină din lapte.
În judeţul Vaslui, inspectori au găsit la vânzare "brânză topită tartinabilă vegetală Margareta", provenind din Ungaria. În lista de ingrediente a produsului puteau fi însă observate brânza, smântâna şi laptele.
Napolitanele de post Rommis, de vânzare în judeţul Vrancea, "induceau în eroare consumatorii pentru că aveau în compoziţie zer praf".
Inspectorii au găsit şi produse de post stricate sau expirate, în ambalaje rupte sau desfăcute ori cu etichete rupte sau ilizibile.
Tot din cauza etichetării, inspectorii au amendat mai multe firme care vindeau produse a căror denumire nu concorda cu lista ingredientelor sau pe care se găseau menţiuni care-i induceau în eroare pe cumpărători.
Alte produse aveau două etichete, un exemplu în acest sens fiind fasolea bătută instant "Adazia", care avea în lista de ingrediente fulgi de fasole, făină de mazăre, fulgi de cartofi deshidrataţi, sare iodată, monoglutamat de sodiu, usturoi şi arome, iar pe o altă etichetă "aplicată aleatoriu pe ambalaj" se puteau citi şi alte ingrediente în compoziţie.
Unele produse nu aveau înscris pe ambalaj termenul de valabilitate sau, în alte cazuri, acesta era imposibil de citit. Pe unele etichete, nu se găseau procentele în care ingredientele au fost folosite, iar pe altele nu era trecută cantitatea netă de produs, lucruri impuse prin lege, motiv pentru care vânzătorii au fost sancţionaţi.
Pe unele etichete, nu se găseau datele de contact ale producătorului sau importatorului, în vreme ce alte etichete nu erau traduse în română, condiţii obligatorii prin lege.
Inspectorii ANPC au găsit şi probleme la afişarea preţului produselor, unele lipsind cu desăvârşire, iar în alte cazuri acestea nefiind afişate corespunzător, dar şi alte abateri pentru care au ajuns să dea cuantumul total de amenzi de peste 800.000 de lei.