Guvernul a finalizat un proiect de lege care defineşte situaţia de criză financiară a unităţilor administrativ-teritoriale şi prevede un plan de acţiune pentru astfel de situaţii, au declarat ieri surse guvernamentale.
Documentul defineşte criza financiară ca fiind starea patrimoniului unităţii administrativ-teritoriale, caracterizată prin existenţa unor dificultăţi financiare şi lipsa acută de disponibilităţi băneşti, ce conduce la neachitarea obligaţiilor de plată, lichide şi exigibile, mai vechi de 90 zile şi care depăşesc 15% din bugetul anual, cu excepţia celor aflate în litigiu comercial, ori prin neachitarea drepturilor salariale pe o perioadă mai mare de 90 zile de la data scadenţei.
Dacă datoriile sunt mai vechi de 120 zile şi depăşesc jumătate din bugetul anual sau salariile nu au mai fost plătite de mai mult de trei luni, administraţia publică este considerată ca fiind în stare de insolvenţă.
În termen de cinci zile de la constatarea crizei financiare, ordonatorul principal de credite va sesiza direcţia generală judeţeană a finanţelor publice, pentru ca situaţia să fie notată într-un registru local al situaţiilor de criză financiară, şi va elabora un plan de redresare. Planul va cuprinde măsuri de creştere a gradului de colectare a veniturilor, de reducere a cheltuielilor şi de restructurare a conducerii.
Pe perioada aplicării acestui plan, autoritatea locală nu poate angaja personal suplimentar, împrumuta fonduri şi înfiinţa noi servicii publice.
"Administratorul judiciar şi comitetul creditorilor pot introduce acţiuni pentru anularea actelor frauduloase încheiate de ordonatorul principal de credite în numele unităţii administrativ-teritoriale şi în dauna drepturilor creditorilor sau cu nerespectarea prevederilor legale, în cei trei ani anteriori deschiderii procedurii de insolvenţă", au afirmat sursele citând din proiectul de lege.
În vederea creşterii valorii patrimoniului unităţii administrativ-teritoriale, administratorul poate să propună Consiliului Local rezilierea sau denunţarea unilaterală a oricărui contract, a închirierilor neexpirate sau a altor contracte pe termen lung, atât timp cât aceste contracte nu sunt executate în totalitate de către toate părţile implicate şi nu pot fi executate în cadrul planului de redresare.
În cazul administraţiei aflate în insolvenţă, administratorul judiciar va putea vinde active aparţinând domeniului privat pentru achitarea datoriilor.
Un registru local al situaţiilor de insolvenţă în administraţie va fi deschis la Ministerul Economiei şi Finanţelor.