Profesorii ar putea fi plătiţi în funcţie de evaluările elevilor, părinţilor şi corpului profesoral din şcoală, dar şi luându-se în calcul progresul elevilor pe care-i au la clasă, în funcţie de notele obţinute, sau implicarea acestora în activităţi şcolare şi chiar extraşcolare.
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT) a supus, ieri, dezbaterii publice principiile şi criteriile care vor sta la baza evaluării performanţei cadrelor didactice. Instituţia a solicitat inspectoratelor şcolare ca, până pe 28 noiembrie, să popularizeze propunerile în fiecare unitate de învăţământ şi să organizeze dezbateri pe această temă. La discuţii sunt invitaţi să participe inclusiv reprezentanţi ai comunităţilor locale şi ai federaţiilor sindicale.
Criteriile de evaluare propuse de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT) vor fi folosite în "definirea unei componente variabile a salariului cadrelor didactice".
Conform propunerii ministerului, evaluarea cadrelor didactice trebuie să pornească de la progresul şcolar, astfel că, la începutul fiecărui an şcolar, elevii vor fi testaţi pe baza unor subiecte formulate la nivel naţional, iar rezultatele testelor vor fi punctul de plecare pentru evaluarea ulterioară, internă şi externă.
Noul sistem de evaluare trebuie să aibă în vedere în primul rând performanţa realizată în clasă, drept urmare ministerul propune ca performanţa didactică să fie evaluată prin criterii de măsurare a progresului şcolar. Ca exemplu, ministerul vorbeşte despre evoluţia notelor sau calificativelor obţinute la evaluările curente, rezultatele la evaluările naţionale raportate la cele de la clasă şi rezultatele la testele iniţiale raportate la rezultatele testelor curente, respectiv la cele finale.
Un alt criteriu vizează implicarea profesorilor în instituţia din care fac parte. Aceasta poate fi cuantificată prin rolurile asumate, activităţile "intra şi extra-curriculare", managementul clasei, parteneriatele şi activităţile interdisciplinare.
Nu în ultimul rând, Ministerul mai propune ca activitatea profesorului să fie evaluată de consiliul de administraţie al şcolii, de consiliul profesoral, de elevi, de părinţii elevilor şi de comunitate.
Dezvoltarea profesională a cadrului didactic şi impactul acesteia asupra progresului elevului şi a performanţei instituţionale reprezintă şi ele un criteriu. Concret, ministerul invocă în acest sens formarea continuă "de specialitate, metodică şi managerială", reflectată în modul de proiectare şi desfăşurare a orelor, aplicarea metodelor moderne de predare şi învăţare, adaptate la nevoile clasei sau ale elevului sau contribuţia cadrului didactic la prestigiul unităţii de învăţământ.
Conform MECT, în actualul sistem de evaluare responsabilitatea revine directorului, dar acesta nu are puterea de decizie. "Reformarea evaluării presupune atribuirea deciziei celui care are si responsabilitatea", susţine MECT, arătând că rolul inspectoratelor şcolare se va limita la controlul calităţii procesului didactic prin inspecţii şcolare la clasă şi testări periodice.
Totuşi, pentru că în evaluare intervin mai multe componente, coordonarea şi interpretarea rezultatelor rămâne atributul directorului.