Reprezentanţii Uniunii Europene vor ca oamenii să consume mai multe produse alimentare de calitate, de la fermierii din spaţiul european şi sunt dispuşi să eticheteze astfel de produse pentru a-şi atinge scopul, informează Reuters.
"Cum globalizarea scade în avânt şi lumea se micşorează, ţările în dezvoltare, cu preţuri de producţie mici concurează acerb cu fermierii UE. Competiţia este în creştere, atât în ceea ce priveşte bunurile agricole, cât şi în ceea ce priveşte produsele cu valoare adăugată", notează un document de discuţie al Comisiei Europene, privind politici alimentare.
Documentul aduce în discuţie politicile UE privind etichetarea produselor, standardele de marketing - precum dimensiunea permisă pentru ouă - şi fermele organice, cu modalităţi de promovare a acestora - un sector de nişă în Europa şi unde cererile consumatorilor depăşesc cu mult oferta.
"Piaţa mâncării organice în Europa continuă să fie destul de fragmentată de-a lungul politicilor naţionale. (...) Supermarketurile naţionale tind să stocheze produse atestate de autorităţile naţionale, deşi toate operează sub standardele organice ale UE", mai arată documentul citat.
Alte subiecte vizate de UE includ sistemul de protejare a hranei şi a numelor de produse fermiere - precum vinurile Chablis şi Rioja, şunca de Parma şi brânza Manchego -, dar şi cât de mult pot fi protejate produsele pe piaţa exporturilor, acolo unde acordurile de recunoaştere bilaterală cu Bruxelles-ul sunt, adesea, aplicate.
"Sunt aproximativ 3.000 de indicaţii geografice protejate în UE, iar multe dintre acestea nu vor fi exportate, dar se ridică problema dacă este justificată protejarea tuturor acestor nume", notează documentul de discuţie.
O altă idee vehiculată de Comisia Europeană este că produsele care sunt în acord cu standardele UE ar putea avea un logo special, cu etichetare deosebită pentru cele care provin de la ferme.
"Trebuie să existe o conexiune mai eficientă între standardele pentru fermieri respectate de toţi agricultorii UE şi produsul ce rezultă. Dacă standardele UE pentru fermieri ar fi mai bine cunoscute şi recunoscute de consumatori, ar putea deveni un avantaj pentru strategia de marketing", mai arată documentul.