Angajaţii CFR din sectorul Mişcare Comercial ameninţă că vor înceta lucrul, în octombrie, în unele staţii, dacă Guvernul nu aprobă bugetele pe 2008 pentru investiţiile în infrastructură, în ultimele două luni trei impiegaţi de mişcare murind din cauza condiţiilor de muncă.
"Peste 5.000 de kilometri de cale ferată sunt scadente la reparaţii, peste 15.000 de macazuri, dintr-un total de 16.056, sunt cu durata de funcţionare expirată sau sunt scadente la reparaţii, 3.235 de poduri şi podeţe au durata de viaţă expirată, iar 67 de tuneluri sunt scadente la reparaţii, în condiţiile în care, în acest an s-a alocat refacerii infrastructurii feroviare doar 10 la sută din necesarul de un miliard de lei", a declarat, joi, preşedintele Federaţiei Feroviare Mişcare Comercial, Gheorghe Popa.
Potrivit lui Popa, bugetul de venituri şi cheltuieli trebuia aprobat de la sfârşitul anului trecut, sau cel târziu în luna ianuarie - februarie, dar nici până în prezent nu a fost aprobat, sindicaliştii spunând că mai aşteaptă până la sfârşitul lunii septembrie, altfel vor opri lucrul.
Liderii sindicali au solicitat ministrului Transporturilor, Ludovic Orban, o întâlnire pentru a discuta despre problemele cu care se confruntă angajaţii CFR.
Gheorghe Popa susţine că salariaţii nu mai sunt dispuşi să-şi asume riscuri din cauza subfinanţării infrastructurii, precizând că, în cazul unui accident, tot salariatul CFR este vinovat. Foarte multe trenuri din România au întârzieri de aproape o oră, întrucât conductorii de tren sunt obligaţi să reducă viteza pentru a nu pune în pericol siguranţa călătorilor.
Popa a precizat că cele mai mari riscuri pentru siguranţa călătorilor le prezintă macazurile expirate, amintind de o defecţiune care a dus, în acest an, la producerea celui mai grav accident feroviar din ultimii 12 ani, soldat cu moartea unei persoane.
Accidentul s-a petrecut în luna mai, când un tren care circula pe ruta Bucureşti-Iaşi, a deraiat în momentul intrării în halta Valea Călugărească, judeţul Prahova, după ce a trecut un macaz.
"Salariaţii CFR sunt hotărâţi să înceteze lucrul în luna octombrie pentru că nu mai sunt dispuşi să-şi asume riscuri cauzate de lipsa de investiţii. Din cauza lipsei de bani, zeci de staţii CFR funcţionează în acest moment fără energie electrică şi apă, nu există grupuri sanitare, iar la iarnă nu vom avea combustibili pentru încălzire, din cauză că nu puteam face licitaţii. Avem datorii de peste 600 de milioane de lei, există riscul să ne decupleze de la reţeaua de energie şi să pierdem bunuri prin sechestru", a explicat preşedintele Federaţiei Feroviare Mişcare Comercial.
Gheorghe Popa a mai spus că dacă se va ajunge la proteste în octombrie, acestea nu vor consta într-o grevă cu asigurarea unei treimi din activitate, ci pur şi simpli angajaţii CFR vor înceta lucrul.
"Acesta va fi primul conflict de muncă din România în care salariaţii nu solicită salarii mai mari, ci condiţii mai bune de muncă. Reprezentanţii Ministerului Transporturilor urmăresc intenţionat falimentarea Companiei Naţionale CFR SA şi a SNTFC «CFR Călători» pentru a-şi favoriza propriile afaceri", a precizat Popa.
În opinia liderului sindical, companiile private încasează foarte mulţi bani din închirierea şi administrarea căilor ferate. Firmele care deţin trenurile private care circulă în România câştigă aproape 103,9 milioane de lei compensaţii pentru biletele călătorilor, în condiţiile în care compensaţiile biletelor pentru CFR Călători se acordă cu mare întârziere. În acest moment există peste 3.000 de kilometri de cale ferată închiriată către operatorii privaţi, a mai spus Popa.