Accidentul feroviar de la Valea Călugărească s-a produs din cauza deplasării casetei care face parte din mecanismul macazului, în urma desfacerii şuruburilor de prindere a acesteia de către persoane necunoscute, potrivit rezultatelor anchetei Ministerului Transporturilor prezentate ieri.
Rezultatele anchetei în cazul accidentului feroviar din 10 mai, în care o tânără de 17 ani şi-a pierdut viaţa şi alte patru persoane au fost rănite după ce locomotiva şi primele patru vagoane ale unui tren accelerat care circula dinspre Bucureşti către Iaşi au deraiat la intrarea în gara din Valea Călugărească, în momentul în care au trecut peste macazul situat la câteva sute de metri de clădirea gării, au fost prezentate, ieri, de şeful comisiei de anchetă, Laurenţiu Dumitru.
Laurenţiu Dumitru a declarat, într-o conferinţă de presă, că accidentului feroviar de la Valea Călugărească s-a produs din două cauze: neînzăvorârea acului drept de contraacul curb la manevrarea macazului 9, din poziţia "abătută" în poziţia "directă", corespunzătoare parcursului de trecere pe linia trei şi pătrunderea printre acul drept şi contraacul curb a buzelor bandajelor roţilor din partea dreaptă a locomotivei şi celor patru vagoane.
Aceste lucruri s-au produs ca urmare a deplasării casetei de înzăvorâre a macazului simultan cu drugul de acţionare, datorită lipsei piuliţelor de la şuruburile de prindere ale casetei (pe partea dreaptă), a mai spus Dumitru.
El a precizat că piuliţele şi şuruburile de prindere au fost desfăcute de persoane necunoscute, fiind găsite de organele de cercetare în timpul anchetei.
Laurenţiu Dumitru a explicat că mecanismul de acţionare a macazului are trei funcţii, respectiv lipirea acului de contraac, înzăvorârea acului contraac şi controlul electric, adică asigurarea faptul că acul macazului este lipit de contraac.
În cazul accidentului de la Valea Călugărească, "funcţia de înzăvorâre a acului contraac nu s-a mai produs", a adăugat Laurenţiu Dumitru.
Acesta a mai spus că desfacerea piuliţelor care a dus la slăbirea şuruburilor s-ar fi putut produce în 10 mai, între orele 7.46 - 16.43, timp în care macazul a stat pe poziţia "directă". La ora 16.43 s-a făcut comandă de trecere a macazului pe poziţia "abatere", pentru că urma să treacă un tren de marfă. Ulterior, la ora 16.53, s-a făcut comandă de trecere a macazului pe poziţia "direct", pentru trecerea acceleratului de Iaşi, dar nu s-a mai produs înzăvorârea acului contraac, a explicat Laurenţiu Dumitru.
Vina personalului CFR, exclusă.
Membrii comisiei de anchetă exclud vina personalului CFR în cazul accidentului de la Valea Călugărească, explicând că experimentele şi testele făcute la faţa locului au demonstrat acest lucru.
Directorul general al Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR, Constantin Manea, prezent la conferinţa de presă, a declarat că verificările şinelor se fac zilnic. Manea a precizat că şuruburile de prindere care au fost desfăcute în acest caz sunt într-un loc vizibil şi ar fi fost observate în momentul verificării din ziua respectivă dacă ar fi fost desfăcute.
Totodată, prin testele făcute s-a demonstrat că în condiţiile în care macazul ar fi funcţionat normal nu s-ar fi produs nici un incident.
Membrii comisiei de anchetă au identificat doar cauza tehnică în cazul accidentului de la Valea Călugărească, restul problemelor nefiind în competenţa lor, ci a organelor de anchetă.
( 7 iun 2008, 15:28:33