Ministerul Justiţiei (MJ) propune înregistrarea electronică a comercianţilor în registrul comerţului şi o procedură de încasare a contravalorii timbrului judiciar, pentru a elimina birocraţia.
Concret, MJ propune exceptarea cererilor de înmatriculare/înregistrare de menţiuni în registrul comerţului transmise electronic de la formalitatea aplicării timbrului judiciar pe cerere şi reglementarea unei proceduri prin care oficiile registrului comerţului să încaseze contravaloarea timbrului judiciar.
Ministerul Justiţiei afirmă că utilizarea sistemului informatic, prin efectele sale de reducere a birocraţiei, fluidizare a relaţiilor dintre comercianţi şi autorităţile publice şi asigurare a exercitării acestora la standarde europene are o influenţă deosebit de benefică asupra mediului de afaceri.
Astfel, Ministerul Justiţiei propune un proiect de Ordonanţă de urgenţă pentru completarea OG 32/1995 privind timbrul judiciar, publicat pe site-ul instituţiei şi supus dezbaterii publice timp de-o lună.
Eliminarea obstacolelor.
MJ afirmă că se impune anumite schimbări, propunând proiectul de Ordonanţă de Urgenţă are ca obiectiv eliminarea obstacolelor în ceea ce priveşte înregistrarea electronică a comercianţilor în registrul comerţului şi, astfel, asigurarea accesului efectiv la "Sistemul de Formulare Electronice Inteligente", care se află deja la dispoziţia acestora la oficiile registrului comerţului.
În acest sens, se propune exceptarea cererilor de înmatriculare/înregistrare de menţiuni în registrul comerţului transmise în formă electronică de la formalitatea aplicării timbrului judiciar pe cerere, respectiv anulării acestuia şi reglementarea unei proceduri alternative prin care oficiile registrului comerţului să încaseze contravaloarea timbrului judiciar.
Sumele încasate de oficiile registrului comerţului îşi păstrează destinaţia, urmând să fie virate în contul Ministerului Justiţiei la fel ca şi celelalte sume încasate din vânzarea timbrului judiciar.
Avantaje.
Utilizarea sistemului informatic în vederea înmatriculării/înregistrării de menţiuni prezintă certe avantaje în favoarea comercianţilor, printre care menţionăm: scutirea utilizatorilor/solicitanţilor de deplasarea la registrul comerţului, asistarea acestora în completarea formularelor prin verificarea informaţiilor completate în cereri/formulare, depunerea on-line a documentelor la registrul comerţului se poate face oricând, chiar şi în afara programului de lucru al instituţiilor, reducerea timpului de completare, de transmitere şi încărcare în bazele de date ale registrului comerţului, asigurarea unui înalt grad de securitate a informaţiilor prin necesară autentificarea utilizatorilor care accesează sistemul şi folosirea certificatelor electronice pentru semnarea digitală a formularelor din sistem etc.
De asemenea, spune MJ, sistemul prezintă garanţii suplimentare pentru creşterea eficienţei în rezolvarea cererilor comercianţilor. Astfel, prelucrarea acestora se va face în mod organizat şi auditabil, existând posibilitatea unei interacţiuni cu solicitanţii pentru obţinerea cât ai rapidă a informaţiilor necesare în vederea rezolvării într-un timp cât mai scurt a solicitărilor exprimate prin aceste cereri. În plus, comercianţii au acces la toate cererile/formularele înregistrate în sistem, putând verifica în orice moment stadiul acestora.