Taxa auto ar trebui introdusă în preţul maşinii, iar decizia Guvernului de a restitui diferenţa dintre noua valoare, aplicabilă de la 1 iulie 2008, şi actualul sistem de taxare demonstrează că banii sunt colectaţi ilegal, potrivit asociaţiei Automobil Clubul Român (ACR).
Statul va restitui diferenţa de taxă auto rezultată din suma plătită până în prezent, potrivit reglementărilor din Codul Fiscal, şi noua taxă de poluare auto care va fi introdusă la 1 iulie 2008, calculată în funcţie de caracteristicile fiecărei maşini în parte, însă numai după adoptarea ordonanţei de urgenţă privind taxa auto, în momentul de faţă proiectul ordonanţei fiind în dezbatere publică.
ACR recomandă Guvernului să introducă taxa auto în preţul automobilului iar achitarea ei să fie făcută la vânzător. ACR nu precizează însă cum s-ar putea colecta taxa în cazul vânzării unei maşini second hand de import de la o persoană fizică către o altă persoană fizică.
"Nu înţelegem motivele pentru care Guvernul nu solicită taxa fabricanţilor de automobile poluante, în condiţiile în care doreşte introducerea uneia noi. Consumatorii nu pot şi nu au dreptul legal de transformare a automobilelor", mai spune ACR.
După noua grilă, aplicabilă de la 1 iulie, taxa creşte pentru maşinile noi vândute în România, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 şi Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimetri cubi, taxa rămânând totuşi mai mare pentru automobilele vechi de import.