Ministerul Comunicaţiilor va prezenta Guvernului, astăzi un memorandum privind planul de acţiune pentru numărul de urgenţă 112, iar Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) va putea cumpăra un soft care va permite identificarea apelanţilor, a declarat ministrul de resort, Borbely Karoly.
Memorandumul va fi transmis şi Comisiei Europene (CE) şi va fi urmat de o ordonanţă care va fi aprobată de Parlament în luna februarie, prin care STS va primi fondurile necesare achiziţionării unui soft care va permite identificarea apelanţilor, a declarat Borbely Karoly, ieri, într-o conferinţă de presă a UDMR.
Ministrul a adăugat că vor fi luate o serie de măsuri, împreună cu STS, în ceea ce priveşte îndeplinirea condiţiilor impuse de CE privind serviciul unic de urgenţă.
"În momentul de faţă, toţi operatorii din România sunt capabili să identifice apelantul, doar STS este în imposibilitatea de a efectua acest lucru. Memorandumul şi ordonanţa de urgenţă vor avea ca finalitate rezolvarea problemei din punct de vedere bugetar, a schimbării softului la STS şi de a face acest lucru funcţional", a spus el.
STS poate localiza apelurile la 112 în baza standardelor europene privind modul de furnizare a informaţiei de localizare a apelului, însă operatorii au implementat soluţii personalizate de localizare, neconforme standardului european, astfel încât acestea nu pot fi preluate de Serviciul 112.
"Sistemul Naţional pentru Apeluri de Urgenţă a implementat o soluţie standard de localizare bazată pe un server de localizare, în conformitate cu standardul european ETSI TS 102 164 , acest standard precizând modul de furnizare a informaţiei de localizare a apelului de urgenţă pe durata acestuia. Operatorii de telefonie mobilă au implementat soluţii personalizate de localizare ca facilitate comercială de reţea dar soluţiile nu sînt conforme cu standardul european amintit şi ca urmare nu pot fi preluate de Serviciul 112. Netrimiterea acestor informaţii in formatul standard amintit este echivalentă cu lipsa acesteia pentru Serviciul 112", se arată într-un comunicat al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS).
Borbely a arătat că în România, ca membru UE, sistemul 112 trebuie să funcţioneze ca şi în celelalte state membre ale Uniune, şi anume apelantul să fie identificat în timp cât mai scurt, serviciile să funcţioneze ireproşabil şi toate serviciile care sunt conectate la 112 să poată fi înştiinţate în timp foarte scurt.
Comisia Europeană a anunţat, în luna noiembrie, că a început procedura de infringement împotriva României, pentru a se asigura că numărul unic de urgenţă 112 funcţionează corespunzător. Legislaţia UE în materie de telecomunicaţii impune statelor membre să se asigure că serviciile de urgenţă sunt accesibile gratuit, formând numărul de urgenţă unic european 112. Statele membre trebuie să garanteze, de asemenea, că operatorii de telecomunicaţii furnizează serviciilor de urgenţă informaţiile privind localizarea apelantului pentru apelurile către numărul 112, efectuate de pe telefoane fixe sau mobile.
Operat de STS, serviciul 112 a fost lansat în aprilie 2005, în urma unei investiţii de 40 milioane de euro, şi a avut ca furnizor principal compania suedeză Ericsson, care a livrat aplicaţia software şi echipamentul necesar conectării centrelor de preluare a apelurilor şi agenţiile dispecer.