Guvernul va schimba, începând cu anul viitor, denumirea taxei auto, din "taxa specială de primă înmatriculare" în "taxa pentru poluarea de la autoturisme", pe motiv că aceasta a fost primită cu reticenţă de opinia publică, dar şi pentru a marca foarte clar scopul pentru care a fost introdusă.
"Motivul pentru care s-a propus schimbarea denumirii taxei speciale de primă înmatriculare este acela că cetăţenii au primit-o cu reticenţă, probabil neînţelegând că este o taxă menită să aducă bani pentru programe de protecţie a mediului, şi nu una pentru un serviciu al statului, şi anume înmatricularea de maşini", au declarat surse ministeriale.
Intenţia de a schimba denumirea taxei a fost anunţată aseară, în discuţia de la Guvern a premierului Tăriceanu şi a miniştrilor Mediului şi Finanţelor cu reprezentanţi ai organizaţiilor nonguvernamentale de protecţie a mediului, pe tema taxei auto, au arătat sursele citate.
Programe de protecţia mediului.
Sumele colectate din taxa auto vor fi folosite pentru programe de protecţie a mediului, precum casarea maşinilor vechi, cu o primă majorată de la 3.000 lei la 4.000 lei, împădurirea terenurilor degradate, realizarea de spaţii verzi, renaturarea zonelor din Delta şi Lunca Dunării, amenajarea de piste pentru biciclişti, cumpărarea de panouri solare sau instalaţii eoliene de către persoane care doresc să schimbe sistemele energetice clasice, a declarat, miercuri, premierul Călin Popescu Tăriceanu.
Modul de utilizare a sumelor colectate de stat din taxa auto a fost stabilit printr-o notă aprobată în şedinţa de ieri a Guvernului.
Ministrul Mediului, Attila Korodi, a precizat că în nota aprobată de Guvern se prevede ca sumele care vor mai fi încasate în perioada următoare din taxa auto să fie direcţionate din bugetul de stat către Fondul de Mediu, pentru finanţarea unor astfel de programe.
Taxa de primă înmatriculare a fost introdusă la începutul acestui an, când au fost eliminate accizele plătite la importul şi achiziţia autoturismelor de pe piaţa internă. Taxa se calculează în funcţie de capacitatea motorului, de standardele de emisii şi de vechimea autovehiculului.