Aglomeraţie la Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) Suceava, unde două sute de persoane s-au îngrămădit ieri în faţa ghişeelor pentru a-şi scoate adeverinţele de asigurat. Oamenii au format cozi încă de la primele ore ale dimineţii, cu mult înainte ca instituţia să-şi deschidă porţile, pentru a obţine documentele care le atestă calitatea de asigurat şi fără de care nu pot beneficia de o consultaţie la medic sau o internare în spital.
Aglomeraţia de la sediul CAS este specifică fiecărui început de an, din cauza afluxului mare de persoane fizice autorizate, fără venituri sau coasigurate care şi-au achitat contribuţiile la Sănătate, dar au nevoie de o adeverinţă care să demonstreze acest lucru. Cozile de la ghişee sunt vizibile încă de săptămâna trecută, de când instituţia şi-a reluat activitatea, oprită temporar din cauza sărbătorilor de iarnă, însă până ieri numărul prezentărilor zilnice se încadra între 80 şi 100. Întrucât acest prag a fost depăşit ieri, când numai până la ora 10.00 se înregistraseră deja 150 de persoane care solicitau eliberarea adeverinţelor, conducerea CAS a decis să emită şi bonuri de ordine. Chiar şi aşa, aglomeraţia nu a putut fi eliminată, mai ales că până la sfârşitul zilei numărul adresanţilor a crescut cu încă 50.
„Simt că nu mai am aer. Ce facem, murim aici? Tremur toată, nu mai pot”
Situaţia i-a nemulţumit pe suceveni, care reclamau ieri că responsabilii instituţiei nu au făcut tot posibilul pentru a fluidiza activitatea. Cea mai mare nemulţumire a oamenilor era legată de faptul că trebuie să se deplaseze pe distanţe mari, din zone îndepărtate, pentru a-şi rezolva problemele, iar din cauza legăturilor proaste pe care le au, unii au ajuns la sediul CAS cu mult înainte de începerea programului de lucru cu publicul.
„Vin de la Straja, am plecat de-acasă de la ora 6 dimineaţa. Am aşteptat o oră autobuzul care să mă aducă la Suceava şi apoi încă o oră în faţa Casei de Asigurări de Sănătate, până când s-au deschis ghişeele”, se revolta Petru Juravlea, de 43 de ani.
„Sunt cardiacă, de ce nu deschid mai multe ghişee când este atâta lume aici? Stau de câteva ore şi simt că nu mai am aer. Ce facem, murim aici? Tremur toată, nu mai pot”, se lamenta şi Aurica Floriştean, de 65 de ani.
Măsurile luate de CAS pentru fluidizarea activităţii
Persoanele fizice autorizate, cele fără venituri şi coasiguraţii din toate colţurile judeţului, care şi-au achitat contribuţiile la Finanţe, trebuie să vină cu o chitanţă şi buletinul la CAS, unde completează o declaraţie pe proprie răspundere cum că nu au alte venituri impozabile.
Purtătorul de cuvânt al Casei de Asigurări de Sănătate Suceava, Anda Sălăgean, a explicat ieri că la fiecare început de an, în lunile ianuarie şi februarie, există disfuncţionalităţi de acest gen, din cauza afluxului mare de persoane dornice să-şi scoată adeverinţele. Responsabilul de relaţiile cu presa a subliniat că pentru reducerea aglomeraţiei numărul de ghişee a crescut de la două la trei, iar programul de lucru cu publicul, de şase ore pe zi, de la 09.00 la 15.00, a fost prelungit în funcţie de necesităţi. Tot pentru fluidizarea activităţii, conducerea CAS a decis ca cei care nu doresc emiterea pe loc a adeverinţei să nu mai vină personal, ci să trimită documentaţia pe e-mail, la adresa info@cassv.ro, prin fax, la numărul de telefon 0230 521548, sau prin poştă, la adresa Strada Leca Morariu Nr. 17 C Suceava.