Aglomeraţie de nedescris la Casa de Asigurări de Sănătate Suceava, unde în ultimele trei zile 1.500 de oameni s-au înghesuit la sediul instituţiei pentru a-şi scoate adeverinţele de asigurat. Începând de luni, de când s-a reluat activitatea, oprită temporar din cauza sărbătorilor, câte 500 de persoane s-au îngrămădit zilnic în faţa ghişeelor de la CAS, formând cozi interminabile.
Situaţia i-a nemulţumit profund pe sucevenii veniţi să obţină adeverinţele care le atestă calitatea de asigurat şi fără de care nu pot beneficia de o consultaţie la medic sau o internare în spital. „Este neglijenţă totală, nepăsare. Sunt oameni bolnavi, vai de capul lor. Nu se dă nici un bon de ordine. Vii şi stai ca fraierul, ţi se urcă tensiunea. Ei ar trebui să gândească: <Sunt aici oameni din tot judeţul. Îi adunăm ca la stână?> Eu stau azi de trei ore, că ieri am plecat, n-am mai putut rezista, şi cine ştie dacă nu trebuie să vin şi mâine”, s-a plâns un bărbat din Grăniceşti, supărat de faptul că este purtat pe drumuri, între satul în care locuieşte, Siret şi Suceava, pentru a demonstra că este asigurat.
Aşezaţi la rând, în frig, de la 5 dimineaţa
Oamenii reclamă că responsabilii instituţiei nu au făcut tot posibilul pentru a fluidiza activitatea, cea mai mare nemulţumire a lor fiind legată de faptul că trebuie să se deplaseze de la distanţe mari, din zone îndepărtate, cum ar fi Vatra Dornei.
„Plătesc la trezorerie la Rădăuţi şi vin la Suceava pentru o hârtie, o declaraţie că am achitat banii. Nu este normal”, a mărturisit o femeie.
“Am venit pentru băiatul meu care lucrează în Franţa de la 18 ani. Acum are 23. Eu am fost şi anul trecut aici, am anunţat, am adus tot ce trebuia şi mi-au zis <Nu mai e, doamnă, nici o problemă, băiatul e scos din evidenţele noastre>, dar m-am trezit cu titlu executoriu şi somaţie de plată. Acum am venit să văd despre ce e vorba”, se lamentează o altă femeie.
Persoanele fără venituri, din toate colţurile judeţului, care şi-au achitat contribuţiile la Finanţe, trebuie să vină cu o chitanţă şi buletinul la CAS, unde completează o declaraţie pe proprie răspundere cum că nu au alte venituri impozabile. Din cauza distanţelor mari pe care trebuie să le parcurgă şi a legăturilor proaste pe care le au, dar şi din dorinţa de a nu pierde toată ziua departe de casă, unii au ajuns să formeze cozi încă de la ora 5 dimineaţa, cu mult înainte de deschiderea ghişeelor.
Măsurile CAS pentru fluidizarea activităţii
Strânşi în faţa sediului CAS, oamenii au aşteptat ca instituţia să-şi înceapă activitatea şi ei să-şi rezolve problemele pentru care au venit.
„Dacă tot e un sistem computerizat, de ce nu există două circuite? Dacă nu ai adeverinţă de la medicul de familie, calculatorul te respinge, de ce nu se poate şi invers? De ce prin sistemul computerizat nu poţi să plăteşti la orice casierie a statului, care e în sistemul financiar al Guvernului? Sunt grămezi de calculatoare şi nu le foloseşte nimeni. Stăm aici ca la turmă”, îşi spune oful un bătrân.
Purtătorul de cuvânt al Casei de Asigurări de Sănătate Suceava, Anda Sălăgean, a explicat ieri că la fiecare început de an, în lunile ianuarie şi februarie, există disfuncţionalităţi de acest gen, din cauza afluxului mare de persoane dornice să-şi scoată adeverinţele.
Responsabilul de relaţiile cu presa a subliniat că pentru reducerea aglomeraţiei numărul de ghişee s-a dublat de la două la patru, iar programul de lucru cu publicul a fost prelungit, de la 08.00 până la 16.30, faţă de 09.00-15.00, cât era înainte. Tot pentru fluidizarea activităţii, a fost deschisă camera nr. 2, unde cei care nu doresc emiterea pe loc a adeverinţei pot să-şi depună documentaţia, urmând ca în termen de patru zile să o primească la alegere, pe e-mail, fax sau prin poştă.
“Colegii mei de la ghişee verifică modul în care oamenii au achitat contribuţia până la această dată, fiindcă vor să afle dacă există acea continuitate. Fiecare caz este diferit şi trebuie analizat separat, de aceea durează”, a declarat Anda Sălăgean.